Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Pierwsze M113AS4 w linii

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 17 listopada 2007

W Robertson Barracks odbyła się ceremonia przekazania do 7th Batalion zmechanizowanego Royal Australian Regiment pierwszych czterech głęboko zmodernizowanych transporterów opancerzonych M113AS4. W ramach podpisanej w 2002 umowy z australijskim przedsiębiorstwem Tenix Defence Pty Ltd. za 400 mln AUD (380 mln USD) wojsko otrzyma 336 seryjnych pojazdów w 7 wersjach.

Nowy transporter ma masę 18 t. Jest napędzany dieslem DaimlerChrysler-MTU 6V 199 TE V6 o mocy 345 KM, z przekładnią ZF LDG 1000 R. Zdecydowanie wzmocniono ochronę balistyczną przez zastosowanie dodatkowego pancerza i fartuchów bocznych. Wzmocniono również spód kadłuba, zwiększając odporność na wybuch min. Zastosowano zupełnie nową wieżę, autorstwa Tenixa, mieszczącą nowy wkm - M2 HB QCB kalibru 12,7 mm. Zastosowano także nowy, dzienno-nocny celownik / Zdjęcie: DO Australii

Pierwsze M113A1 znalazły się w australijskich siłach zbrojnych w 1965. Po parunastu latach flota tych pojazdów osiągnęła swój liczebny szczyt - ponad 800 egzemplarzy. Od tej pory pozostało ich 350. W 2000 australijski departament obrony zainicjował Project LAND 106, który zakładał m.in. odmłodzenie rodzimych M113: wymianę układu napędowego, uzbrojenia, systemów elektronicznych i wzmocnienie pancerza. Dzięki temu wozy pamiętające czasy wojny wietnamskiej będą mogły służyć w pierwszych dekadach XXI w. W 2002 podpisano w tej sprawie umowę z Tenix.

Tenix wybrał na głównego partnera technologicznego niemiecką spółkę FFG (twórcę modernizacji M113 dla sił zbrojnych Niemiec, Danii i Norwegii). Innymi podwykonawcami - oprócz mniejszych przedsiębiorstw australijskich - zostały Thales Optronics i Moog GmbH.

W ramach modernizacji powstaje 7 wersji pojazdu: transporter piechoty (171 egzemplarzy), polowy warsztat, pojazd ewakuacyjny, rozpoznania, medyczny, zaopatrzenia, dowodzenia i transporter moździerza. Wszystkie - oprócz ostatniego - mają wydłużony o 66 cm kadłub i dodaną szóstą parę kół jezdnych. Otrzymały oznaczenie AS4 (Australian Version 4). Transporter moździerza będzie miał 5 par kół i oznaczenie AS3.

Program modernizacji podzielono na 3 fazy. W pierwszej i drugiej, już zakończonej, stworzono i przetestowano najpierw dwa demonstratory technologii, a potem wzorcowy prototyp do produkcji seryjnej. Obecnie trwają prace nad kolejnymi wersjami M113 oraz zainicjowano produkcję transportera piechoty.

Modernizacja pierwszych egzemplarzy odbywa się w zakładzie w Adelajdzie, gdzie przygotowywane są kolejne wersje specjalistyczne pojazdu. Seryjna modernizacja odbywać się będzie w Albury-Wodonga Military Area.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.