Amerykańska Defence Security Cooperation Agency (DSCA) poinformowała Kongres o zatwierdzeniu przez Departament Stanu sprzedaży Niemcom 5 morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon ze wsparciem serwisowym i szkoleniowym. Transakcja ma zostać zrealizowana zgodnie z procedurami FMS (Foreign Military Sale). Jej wartość ma wynosić 1,77 mld USD.
Od 2018 Niemcy i Francja próbują zbudować własnymorski samolot patrolowy (MPA) oparty na Airbusie A320neo. W ramach programu MAWS (Maritime Airborne Warfare System) miałby on zastąpić 22 ATL-2 francuskiej marynarki wojennej i 8 Lockheed P-3C Orion Marineflieger. Okazało się jednak, że nowy samolot powstałby zbyt późno (ok. 2030) w stosunku do potrzeb niemieckich. P-3C nie nadają się już bowiem do modernizacji i mają zostać wycofane w 2024.
Pakiet związany z transakcją obejmuje m.in. 9 Multifunctional Distribution System Joint Tactical Radio Systems 5 (MIDS JTRS 5); 12 LN-251 z Embedded Global Positioning Systems (GPS)/Inertial Navigations Systems (EGls); Tactical Open Mission Software (TOMS); system rozpoznania elektrooptycznego (EO) i w podczerwieni MX-20HD; system akustyczny AN/ AAQ-2(V); radar AN/APY-10; aplikacje kryptograficzne KIV-78 IFF Mode 5 i KOV-21. W jego skład wchodzi też szkolenie, pakiet serwisowy oraz części zapasowe, w tym silniki. Amerykanie przewidują, że system oparty na samolotach P-8A będzie użytkowany przez 30 lat.
Głównym wykonawcą kontraktu ma być Boeing. Umowa nie przewiduje offsetu.