Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

W maju próby morskie systemów Albatrosa

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, 12 kwietnia 2021

Według Inspektoratu Uzbrojenia MON za trzy tygodnie – w maju 2021 rozpocząć się mają próby morskie drugiego polskiego niszczyciela min projektu 258 Kormoran II ze stali małomagnetycznej – ORP Albatros.

ORP Albatros w czasie chrztu w stoczni Remontowa Shipbuilding. w Gdańsku. W maju 2021 okręt wyruszyć ma w morze, gdzie zostaną sprawdzone jego liczne nowe podsystemy, znacznie różniące go od prototypowego pierwszego w serii ORP Kormoran / Zdjęcie: Przemysław Gurgurewicz

Będzie on pierwszym seryjnym okrętem tej rodziny budowanej w gdańskiej prywatnej stoczni Remontowa Shipbuilding przez konsorcjum, które razem z tym pierwszym podmiotem tworzą OBR CTM i PGZ Stocznia Wojenna (pierwotnie – Stocznia Marynarki Wojennej) – po prototypowym ORP Kormoran. Trzecia jednostka, a druga seryjna, nosić będzie nazwę ORP Mewa, zwodowano ją 17 grudnia 2020. ORP Albatros opatrzony numerem taktycznym 602  spłynął na wodę w Gdańsku 10 października 2019. Próby morskie Albatrosa mają być także sprawdzianem nowych systemów i nowego wyposażenia okrętów seryjnych, które po raz pierwszy zintegrowano w jedną całość (Położenie stępki pod ORP Mewa i chrzest ORP Albatros, 2019-10-10).

W odróżnieniu od pierwszego prototypowego Kormorana, który do służby w MW RP trafił 28 listopada 2017, Albatros prócz znanego już, ale obecnie ciągle doskonalonego systemu zarządzania i dowodzenia walką – SCOT-M – dzieła gdyńskiego OBR CTM, wyposażony będzie w nowy sonar holowany i nowe bezzałogowe pojazdy podwodne, ale przede wszystkim otrzymał już nowy zintegrowany system mostka nawigacyjnego i nawigacji morskiej. ORP Kormoran w mostek nawigacyjny wyposażyła gdyńska spółka Enamor, na ORP Albatros cały system mostka nawigacyjnego zabudowała PGZ Stocznia Wojenna (a właściwie jej wyspecjalizowany Ośrodek Uzbrojenia i Elektroniki), której partnerem integracyjnym jest kanadyjskie przedsiębiorstwo OSI Marine Systems. Zintegrowany mostek nawigacyjny dla dwóch polskich seryjnych niszczycieli min ma postać 4 wielofunkcyjnych konsoli, które pozwalają na zarządzanie i kierowanie operacjami zbierania danych z różnych sensorów i specjalistycznych urządzeń, co daje możliwość zautomatyzowanego planowania i monitorowania trasy rejsu oraz zdolność unikania kolizji, czy dużą precyzję oczyszczania z min torów wodnych (nawet tych min, które się same zakopują w mule dennym). Co jest esencjonalnym zadaniem tej klasy okrętów. Gromadzenie danych z wielu źródeł nawigacyjnych i ich właściwa integracja jest podstawą bezbłędnego działania całego systemu. Majowe próby morskie ORP Albatros mają sprawdzić jak Ośrodek Uzbrojenia i Elektroniki razem z OSI – odpowiedzialnym za integrację – poradziły sobie z tym wszystkim na bardzo skomplikowanej platformie pływającej, jaka jest niszczyciel min. Warto zauważyć, że sprawdzany na morzu będzie także utajniony system łączności, który za pomocą układów poddostawców został zaprojektowany i zamontowany na Albatrosie przez Ośrodek Uzbrojenia i Elektroniki.

Wiadomo, że Kanadyjczycy z OSI Marine Systems w rozwiązaniach nawigacyjnych dla Albatrosa i Mewy posłużyli się podsystemami renomowanych zachodnich producentów. Jednym z nich jest francuska spółka ixblue z Saint-German-en-Layne – dostawca systemu nawigacji bezwładnościowej. Partner Francuzów – THESTA jest odpowiedzialna za jej montaż, integrację i prawidłowe działanie w całym układzie mostka Albatrosa. Urządzenia ixblue bazujące na żyroskopach światłowodowych służą na statkach i okrętach 40 flot. I montowane są na takich jednostkach jak brytyjskie atomowe okręty podwodne typu Astute, lotniskowce typu Queen Elisabeth Royal Navy, niemieckie fregaty rakietowe typu Bremen, czy Brandenburg, czy szwedzkich okrętach podwodnych typu Gotland i A26, a nawet na Littoral Combat Ships US Navy.

Innym dostawcą podsystemów nawigacyjnych dla Kormoranów II jest globalna niemiecka korporacja Hensold specjalizująca się w elektronice i optoelektronice wojskowej. Hensold UK, dawniej brytyjska Kelvin Hughes dostarczyła nowoczesny radar nawigacyjny Mk 11, pracujący w paśmie X dla mostka Albatrosa o nazwie SharpEye. Według Kanadyjczyków z OSI Marine Systems jest to pierwszy SharpEye dostarczony dla MW RP, a wśród użytkowników tego radiolokatora pracującego w technologii półprzewodnikowej azotku galu jest ponad 30 flot świata. Hensold po raz pierwszy szeroko wystawiała się w Polsce na MSPO 2020 w Kielcach.

Wiadomo już, że ORP Albatros wyjdzie w morze na próby bez swojego głównego uzbrojenia artyleryjskiego, jakim miała być 35-mm armata automatyczna systemu, który poprzednio znany był jako Tryton, a obecnie OSU-35 K, czyli okrętowy system uzbrojenia 35 mm dla jednostek typu Kormoran. Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy, pierwszy seryjny OSU-35 K dostarczony ma być dopiero późną jesienią 2021.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.