Inspektorat Uzbrojenia MON poinformował, że 12 kwietnia br. podpisana została umowa pomiędzy rządem Rzeczypospolitej Polskiej oraz Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki na dostawę 5 samolotów transportowych C-130H Hercules dla Sił Zbrojnych RP. Zostaną one pozyskane w formie grantu, w ramach programu Excess Defense Articles (EDA, nadwyżki Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych). Umowa obejmuje także ich częściowe doposażenie i odtworzenie zdatności do lotu oraz przelot na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pozyskiwane Herculesy zostały wyprodukowane w 1985 i zakończyły służbę w USAF w 2017, a następnie były przechowywane w stanie zakonserwowanym na terenie 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (AMARG), zlokalizowanej w Tucson (Arizona). Samoloty te są o 15 lat młodsze od obecnie eksploatowanych w Siłach Powietrznych C-130E (Nowe szaty polskiego Herculesa, 2018-12-17).
Stan techniczny C-130H został oceniony przez stronę polską podczas tzw. Joint Visual Inspection, w miejscu ich przechowywania, tj. W ramach inspekcji dokonano m.in. oceny stanu technicznego pozyskiwanych samolotów oraz oszacowano koszty regeneracji, doposażenia i transportu statków powietrznych do Polski. Wartość umowy wynosi 14,3 mln USD, przy czym wartość samych 5 samolotów C-130H została oszacowana przez stronę amerykańską na 60 mln USD.
Przylot pierwszego C-130H do Polski powinien nastąpić jeszcze w bieżącym roku, a dostawy wszystkich statków powietrznych powinny zostać zrealizowane do połowy 2024. Przed wejściem do służby w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu samoloty przejdą obsługi okresowe w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 2 w Bydgoszczy, a także zostaną dodatkowo doposażone w sprzęt lotniczy, zgodnie z wymaganiami Sił Powietrznych (Aviation Detachment 21-0 zakończone, 2020-11-04).
Jak poinformował rzecznik IU MON mjr Krzysztof Płatek: decyzję o terminach wycofywania samolotów C-130E będzie podejmować ich użytkownik [Siły Powietrzne], mając na uwadze zabezpieczenie wymaganych zdolności oraz stan statków powietrznych. Natomiast program Drop ma być realizowany zgodnie z terminami określonymi w niejawnych dokumentach planistycznych, a dzięki realizacji tej umowy będzie można uniknąć presji czasu (Średnie samoloty transportowe dla SP, 2019-05-24).