Próby w morzu rozpoczął dzisiaj, 26 kwietnia 2021, holownik H-13 Przemko, szósty i ostatni z serii holowników typu B860, budowanych w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding dla Marynarki Wojennej RP. Jednostka ma już także za sobą pomiary uciągu na palu, których dokonano w ubiegły piątek na terenie stoczni.
Typowo etap morskich prób stoczniowych powinien zakończyć się w ciągu tygodnia, co pozwoli w kolejnym tygodniu na rozpoczęcie prób zdawczo-odbiorczych. Cała procedura w przypadku poprzednich jednostek serii zajmowała około 2-4 tygodni.
W służbie obecnie znajduje się pięć holowników typu B860. Cztery z nich weszły do służby w 2020. Były to kolejno: H-11 Bolko, H-1 Gniewko, H-2 Mieszko i H-12 Semko. W 2021 dołączył do nich H-3 Leszko. H-11 i H-12 wchodzą w skład 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, zaś trzy pozostałe holowniki: H-1, H-2 i H-3 służą w Dywizjonie Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.
H-13 będzie trzecim i ostatnim holownikiem tego typu przeznaczonym dla flotylli w Świnoujściu. Można się spodziewać, że przekazany zostanie zamawiającemu w połowie maja, co będzie także wypełnieniem, opiewającego na kwotę blisko 283,5 mln zł, kontraktu z 19 czerwca 2017 (Leszko przekazany MW RP, 2021-02-24).