W piątek rano Alenia Aeronautica przekazała US Air Force pierwszy z 18 zamówionych samolotów transportowych G.222. Maszyna po przetransportowani statkiem i ponownym złożeniu, trafi ostatecznie do wojsk lotniczych Afganistanu.
Uroczystość miała miejsce w zakładach w Capodichino. Zakończyła kilkumiesięczny okres remontu, modernizacji - głównie awioniki - oraz prób fabrycznych.
Amerykańskie wojska lotnicze zamówiły 18 dwusilnikowych, turbośmigłowych transportowców w sierpniu ubiegłego roku, za 287 mln USD (zobacz: G.222 dla Afganistanu). Umowa została podpisana z Alenia North America, spółką-córką włoskiego przedsiębiorstwa.
Docelowym odbiorcą jest Korpus Lotniczy Narodowej Armii Afgańskiej, który stanowi zalążek wojsk lotniczych. Obecnie wykorzystuje on jedynie kilka transportowych An-26/-32, 2 szkolno-bojowe Aero L-39 Albatros oraz 32 śmigłowce: 23 Mi-17 i 9 Mi-24. W najbliższych latach liczba statków powietrznych ma zostać znacząco zwiększona.
Oprócz włoskich transportowców, do Afganistanu mają trafić również nowsze wersje Mi-17. Rozpatruje się możliwość zakupu samolotów szkolno-bojowych. Kilka miesięcy temu rozpoczęło się także szkolenie obecnych i przyszłych pilotów w USA.
Alenia Aeronautica zrealizuje kontrakt na dostawy G.222 do 2011. Oprócz remontu i nowego malowania, wszystkie samoloty otrzymają nowoczesną awionikę i część wyposażenia pokładowego. Działania te są uzasadnione nie tylko zwiększeniem możliwości bojowych, ale również koniecznością unifikacji wyposażenia.
Remontowane samoloty budowane były bowiem latach 1977-1985, w nieco odmiennych wersjach. Pierwsza z dostarczonych maszyn o numerze fabrycznym 4088, została np. tworzona jako samolot przeciwpożarowy.
Oprócz 16 standardowych egzemplarzy, włoski producent dostarczy również 2 samoloty w wersji VIP. Zapewni również pełne serwisowanie samolotów przez rok od daty wejścia do służby.