Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwszy, afgański G.222

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 27 września 2009

W piątek rano Alenia Aeronautica przekazała US Air Force pierwszy z 18 zamówionych samolotów transportowych G.222. Maszyna po przetransportowani statkiem i ponownym złożeniu, trafi ostatecznie do wojsk lotniczych Afganistanu.

Pierwszy wyremontowany i zmodernizowany G.222 dla Afganistanu. Wstępne przygotowania do realizacji amerykańskiego kontraktu poczyniono już wczesną wiosną 2008, kiedy na lotnisku w Pizzie zgromadzono 24 z 46 posiadanych przez Aeronautica Militare samolotów tego typu. Wraz z zastępowaniem ich przez nowsze i mocniejsze C-27J, zostały one odkupione przez producenta od wojsk lotniczych i przeznaczone do sprzedaży zagranicznej. Remont pierwszego z nich rozpoczął się już w październiku ubiegłego roku (parę tygodni po podpisaniu kontraktu) i trwał 9 miesięcy / Zdjęcie: Alenia Aeronautica

Uroczystość miała miejsce w zakładach w Capodichino. Zakończyła kilkumiesięczny okres remontu, modernizacji - głównie awioniki - oraz prób fabrycznych.

Amerykańskie wojska lotnicze zamówiły 18 dwusilnikowych, turbośmigłowych transportowców w sierpniu ubiegłego roku, za 287 mln USD (zobacz: G.222 dla Afganistanu). Umowa została podpisana z Alenia North America, spółką-córką włoskiego przedsiębiorstwa.

Docelowym odbiorcą jest Korpus Lotniczy Narodowej Armii Afgańskiej, który stanowi zalążek wojsk lotniczych. Obecnie wykorzystuje on jedynie kilka transportowych An-26/-32, 2 szkolno-bojowe Aero L-39 Albatros oraz 32 śmigłowce: 23 Mi-17 i 9 Mi-24. W najbliższych latach liczba statków powietrznych ma zostać znacząco zwiększona.

Oprócz włoskich transportowców, do Afganistanu mają trafić również nowsze wersje Mi-17. Rozpatruje się możliwość zakupu samolotów szkolno-bojowych. Kilka miesięcy temu rozpoczęło się także szkolenie obecnych i przyszłych pilotów w USA.

Alenia Aeronautica zrealizuje kontrakt na dostawy G.222 do 2011. Oprócz remontu i nowego malowania, wszystkie samoloty otrzymają nowoczesną awionikę i część wyposażenia pokładowego. Działania te są uzasadnione nie tylko zwiększeniem możliwości bojowych, ale również koniecznością unifikacji wyposażenia.

Remontowane samoloty budowane były bowiem latach 1977-1985, w nieco odmiennych wersjach. Pierwsza z dostarczonych maszyn o numerze fabrycznym 4088, została np. tworzona jako samolot przeciwpożarowy.

Oprócz 16 standardowych egzemplarzy, włoski producent dostarczy również 2 samoloty w wersji VIP. Zapewni również pełne serwisowanie samolotów przez rok od daty wejścia do służby.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.