Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy morskie Biełgoroda

Marynarka wojenna, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 lipca 2021

Biełgorod – rosyjski wielki eksperymentalny atomowy okręt podwodny, który w swoim uzbrojeniu jako pierwszy ma przenosić atomowe supertorpedy Posiejdon, 25 czerwca 2021 wyszedł po przebudowie w pierwszy rejs próbny. Jego trasa w Arktyce – w zachodniej części Morza Białego, nieopodal Wysp Sołowieckich i Zatoki Kandałaksza jest śledzona przez czujniki satelitarne państw zachodnich.

Satelita Sentinel 1 zdążył uchwycić marsz Biełgoroda na powierzchni, zaś za pomocą radarowego obrazu z Sentinela 2 udało się dokonać kolejnego pomiaru długości zmodyfikowanego kadłuba okrętu. Jest imponująca – ponad 178 m (Rosjanie podają, że okręt przedłużono ze 154 do 184 m). Pierwsze pomiary przebudowanego okrętu były możliwe, kiedy 23 kwietnia 2019 jednostkę wytaczano z hali stoczniowej Siewmasza w Siewierodwińsku. Wówczas za pomocą kilku obrazów satelitarnych, także radarowych i w podczerwieni - dokonano wstępnych kalkulacji wymiarów i tonażu (przewidując to Rosjanie zamaskowali brezentem układ dwóch śrub napędowych).

Biełgorod śledzony z orbity przez pojazdy rozpoznawcze wielu państw świata wychodzi w morze ze Siewierodwińska / Zdjęcia: instagram i airbase.ru

Wiosną 2019 obiecano Kremlowi, że eksperymentalny atomowy Biełgorod – jednostka najpierw budowana od 1992 jako typ 949A Antiej, nr stoczniowy 664 (siostrzana zatopionego Kurska, uzbrojona w zestaw pocisków przeciwlotniskowcowych – Granit). Po wstrzymaniu prac – zmodyfikowana według nowego eksperymentalnego projektu 09852 i przebudowywana od 20 grudnia 2012 – miała po raz pierwszy wyjść w morze na próby techniczne w lipcu 2020. Tego terminu nie udało się dotrzymać (wprowadzono jednostkę ponownie do doku). Obecnie, kiedy Biełgorod po raz pierwszy wyszedł w morze na testy – mówi się, że znajdzie się w składzie floty pod koniec grudnia 2021.

Jeden z przebudowywanych w stoczni Zwiezdoczka oryginalnych okrętów podwodnych projektu 949A Antiej / Zdjęcie: Zwiezdoczka

Biełgorod jako pierwszy ma przenosić dopiero dopracowywane atomowe podwodne roboty z głowicami termonuklearnymi – znane jako torpedy 2M39 Posiejdon (dawniej – Status-6). Drugim okrętem przenoszącym Posiejdony ma być jednostka projektu 09851 – Chabarowsk. Biełgorod jest nadzwyczaj ciekawym okrętem, bowiem będzie formalnie eksploatowany przez specjalny Główny Zarząd Badań Głębokowodnych – GUGI (Gławnoje Uprawlienije Głobokowodnych Ispytaniji). Został tak przebudowany, aby mógł nie tylko odpalać Posiejdony, ale również być okrętem-matką 70-metrowego Łoszarika (AS-31 projektu 10831), przeznaczonego do specjalnych działań bojowych na wielkich głębokościach. Po tragedii i śmierci 14 marynarzy Łoszarika 1 lipca 2019, zastąpić ma go we współpracy z Biełgorodem reaktywowany AS-15 Kaszałot. Inną osobliwością Biełgoroda jest specjalny hangar ze śluzami na śródokręciu (dolną i górną), umożliwiający transport i wodowanie pod powierzchnią różnych załogowych i bezzałogowych bojowych pojazdów podwodnych. Łoszarik (z wewnętrzną konstrukcją złożoną z połączonych sferycznych pomieszczeń – podobnych do batyskafów – ciśnienioodpornych z tytanu) cumuje do dolnej śluzy kadłubowej. Zachodni analitycy uważają, że celem Łoszarika jest rozpoznanie oraz lokalizacja głębinowych podwodnych kabli światłowodowych i ich ewentualne zniszczenie w czasie kryzysu.

We wrześniu 2000, po tragedii Kurska, wstrzymano budowę Biełgoroda, jako okrętu rakietowego typu Antiej. Jednostkę zakonserwowano i miano ją dokończyć uzbrojoną w pociski manewrujące, czyli system uzbrojenia jak w okrętach projektu 885 Jasień. W 2012 w związku z pozytywnym rozwojem programu supertorpedy Status-6 – znaleziono mu nowe zastosowanie (ma przenosić 6 Posiejdonów).

Według informacji rosyjskich mediów, w pierwszym rejsie próbnym Biełgorodem dowodzi kapitan pierwszej rangi – Anton Aliochin. Z dostępnych danych wynika, że w jego rękach znajduje się największy w dziejach świata okręt podwodny, napędzany z pomocą dwóch reaktorów atomowych OK-650B.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.