Milrem Robotics jako lider konsorcjum w programie integrated Modular Unmanned Ground System (iMUGS) przeprowadził pierwszą demonstrację możliwości terenowych przyszłego europejskiego bezzałogowca. W pokazie wzięły udział dwa lądowe bezzałogowce (UGV, unmanned ground vehicle) oparte o pojazdy THeMIS.
Pokaz zaprezentował możliwości opracowywanego bezzałogowca w czasie jazdy terenowej z wykorzystaniem tzw. Intelligent Functions. W pierwszym scenariuszu UGV poruszał się za operatorem, który maszerował wyznaczoną trasą z różnymi przeszkodami. Drugi scenariusz zakładał kontrolę operatora nad jednym bezzałogowcem w trybie Line of Sight. Z kolei drugi pojazd miał się poruszać za pojazdem sterowanym przez operatora aż do punktu docelowego.
Po zrealizowaniu scenariusza drugi z bezzałogowców otrzymał komendę powrotu do pierwszego punktu z uwzględnieniem punktów orientacyjnych. Bezzałogowiec miał powrócić samodzielnie dzięki systemowi planowania misji w module MIFIK (Milrem’s Intelligent Functions Integration Kit). Nie był to jednak koniec prób. W czasie drogi powrotnej na trasie bezzałogowca pojawił się operator. Miało to na celu sprawdzenie funkcji wykrywania przeszkód i automatycznego zatrzymania się. Po tym jak operator opuścił drogę, po której poruszał się bezzałogowiec, THeMIS kontynuował jazdę.
Testy zakończyły się sukcesem. Był to już kolejny pokaz w ramach iMUGS. Wcześniejszy obejmował próby ogniowe i współpracę bezzałogowca z bsl i transporterem GTK Boxer.
Funkcje inteligentne są kluczowym elementem systemów bezzałogowych, gdyż pozwalają żołnierzom koncentrację na ich zadaniach, a nie na obsłudze systemu bezzałogowego. Bezzałogowce z funkcjami follow-me, return home i point-to-point navigation zwiększają możliwości bojowe pododdziałów – powiedział dyrektor Milrem Robotics ds. badań i rozwoju kpt. rez. Jüri Pajuste.
Program iMUGS zakłada opracowanie europejskiego bezzałogowca lądowego. Jego konstrukcja ma być modułowa, skalowalna, a także zabezpieczona przed zagrożeniami cybernetycznymi. iMUGS ma się także przyczynić do standaryzacji systemów bezzałogowych w Europie. Ma ona obejmować systemy dowodzenia, kontroli, łączność, sensory, przenoszone ładunki i odpowiednie algorytmy. Bazą dla iMUGS jest estoński THeMIS. Poza Milrem Robotics w projekt zaangażowane jest 12 europejskich przedsiębiorstw, w tym: Talgen Cybersecurity, Safran Electronics & Defense, NEXTER Systems, Krauss-Maffei Wegmann, Diehl Defence, Bittium, Insta DefSec, (Un)Manned, dotOcean, Latvijas Mobilais Telefons, GMV Aerospace and Defence i belgijska Królewska Akademia Wojskowa. Wartość programu wynosi 32,6 mln euro (Demonstracja iMUGS, 2021-07-02).