Linie lotnicze LATAM zamierzają wyposażyć flotę posiadanych ponad 200 samolotów rodziny A320 w opracowaną przez Airbusa funkcję Descent Profile Optimization (DPO, ang. optymalizacja profilu zniżania) – pozwalające oszczędzać paliwo ulepszenie bazy danych pokładowego systemu zarządzania lotem (FMS). Wszystkie zestawy sprzętowe wymagane do instalacji oprogramowania DPO we flocie LATAM będą dostarczane pomiędzy końcem 2021 a początkiem 2022.
Funkcja DPO pozwala samolotom schodzić z wysokości przelotowej przy użyciu silników pracujacych na biegu jałowym, co zmniejsza zużycie paliwa, skutkując tym samym proporcjonalnym zmniejszeniem emisji CO2 i NOx. Aby jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa, DPO maksymalizuje czas spędzony na efektywnym poziomie przelotu (więc załoga nie zaczyna zniżania za wcześnie), a następnie minimalizuje czas spędzany na nieefektywnym etapie wyrównywania trajektorii lotu na końcowym etapie zniżania (gdy silniki samolotu wytwarzają ciąg, aby utrzymać właściwą wysokość lotu w gęstym powietrzu) przed ostatecznym podejściem do lądowania.
Optymalizacja trajektorii lotu samolotu jest jednym z kluczowych czynników dalszej poprawy efektywności, czemu służy także współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego. Optymalizując trajektorie lotu samolotów i redukując przepływ paliwa do silników – związany z ustawieniem ich ciągu na biegu jałowym podczas zniżania – dzięki funkcji DPO LATAM uzyskają ponad 100 t oszczędności paliwa rocznie na samolot – co szczególnie ważne na zatłoczonych lotniskach, takich jak Lima, Santiago i São Paulo. Zmniejszy to emisje CO2 o ponad 300 t rocznie w przeliczeniu na samolot, co stanowić będzie znaczący wkład w bardziej zrównoważone operacje lotnicze, redukując ilość CO2 wytwarzanego przez całą flotę A320 LATAM o 60 tys. t rocznie (Nowe Airbusy dla LATAM, 2016-08-31).
DPO jest jednym z kilku rozwiązań optymalizacji operacji lotniczych oferowanych przez Airbusa i jego spółkę zależną, Navblue.