Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

PD-14 kontra pyły wulkaniczne

Przemysł lotniczy, Strategia i polityka, 28 października 2021

Należąca do Rostiechu ODK (Obiediniennaja dwigatielostroitielnaja korporacija) przetestowała turbinę gazową silnika PD-14 w warunkach przelotu przez pyły wulkaniczne. Wykorzystano popiół z wulkanu Sziwiełucz na Kamczatce. Test wykazał, że przelot samolotu z silnikami PD-14 przez chmurę pyłów wulkanicznych nie prowadzi do niepożądanych i niebezpiecznych konsekwencji. Charakterystyka turbiny praktycznie nie zmieniła się w tych warunkach.

Zdjęcie: ODK

Testy turbiny gazowej silnika PD-14 przeprowadzono na specjalnym stanowisku w CIAM im. P.I. Baranowa. Były one realizowane w ramach walidacji Certyfikatu Typu (Certyfikat ICAO dla PD-14, 2021-02-09) przez EASA (Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego). Turbina pracowała godzinę w warunkach zapylenia wulkanicznego. Po teście została rozebrana, a jej części przebadane przez specjalistów. Na podstawie analiz zostały sformułowane zalecenia dotyczące obsługi i eksploatacji samolotów z silnikami PD-14 po przelocie przez chmurę popiołów wulkanicznych.

PD-14 to pierwszy silnik turbowentylatorowy stworzony we współczesnej Rosji. Został opracowany przy użyciu rodzimych technologii i materiałów. Przewiduje się, że koszty eksploatacji PD-14 będą o 14-17% niższe niż istniejących rosyjskich silników o podobnych parametrach, a koszt cyklu życia będzie niższy o 15-20%. Silniki PD-14 mają napędzać samoloty pasażerskie MC-21 (Oblot MS-21 z silnikami PD-14, 2020-12-15).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.