Zamknij

Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rafale F5 od 2035

Lotnictwo wojskowe, Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, 08 listopada 2021

Wielozadaniowy samolot bojowy Dassault Rafale F4, którego próby rozpoczęły się wiosną br., zostanie przystosowany do działań sieciocentrycznych dzięki zabudowaniu nowych urządzeń łączności satelitarnej i łącza informacyjnego, komputerów i radiostacji programowalnej oraz zmodernizowanych urządzeń optoelektronicznych, układów samoobrony, radiolokatora RBE2, wskaźnika przeziernego i zasobnika celowniczego TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System) oraz wprowadzeniu wskaźników nahełmowych Scorpion. Samoloty będą mogły przenosić kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze Mica NG i 1000-kg bomby AASM oraz nowe wersje pocisków ASMP-A i SCALP (Wyposażenie dla francuskich Rafale, 2021-07-27).

Dzięki stopniowemu polepszaniu zdolności bojowych wielozadaniowe samoloty bojowe Rafale mają pozostać we francuskiej służbie do 2080 / Zdjęcie: MO Francji  

Dostawy Rafale F4 mają rozpocząć się w 2027, jednak mówi się już o wprowadzeniu do jednostek Aéronautique navale (lotnictwa marynarki wojennej) i Armee de l’Air et de l’Espace (wojsk lotniczych i kosmicznych) nowszego standardu Rafale – F5, z wieloma elementami zapożyczonymi od europejskiego załogowego wielozadaniowego samolotu bojowy nowej generacji (NGF). Samolot ten miałby wejść do służby od 2035, a do jego zadań należałoby także obezwładnienie nowych zestawów OP (np. S-400 i S-500), walka elektroniczna i odstraszanie nuklearne (dzięki zdolności przenoszenia pocisków hipersonicznych AS4NG o zasięgu ponad 1200 km) oraz kierowanie rojami bojowych bezzałogowych statków latających. Wspomina się też o przystosowaniu do przenoszenia systemów uzbrojenia energii skierowanej.

Najnowsze plany zakładają, że Rafale będą eksploatowane przez francuskie siły zbrojne do 2080, a stopniowe polepszanie ich zdolności bojowych (w ramach standardów określanych jako F6 i F7) ma pomóc w zdobywaniu nowych zamówień eksportowych.

Opracowanie Rafale F5 ma szczególne znaczenie dla Paryża, ponieważ nawet jeżeli planowane w l. 2035-2040 wprowadzenie do służby NGF nie zostanie przesunięte w czasie z powodów politycznych czy technicznych (już teraz mówi się o oblataniu prototypu w 2027, czyli rok później niż wstępnie planowano), to samolot ten nie będzie przystosowany do przenoszenia broni nuklearnej wcześniej niż w 2050 (Postanowienie w sprawie FCAS / SCAF, 2021-05-18, Francja zbuduje nowy lotniskowiec , 2020-12-09).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.