Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Duńczycy odkładają decyzję

Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 23 października 2009

Søren Gade, duński minister obrony poinformował, że rozpoczęcie procedury przetargowej na nowy samolot wielozadaniowy zostanie przesunięte przynajmniej na 2010. Kopenhaga kupi również mniej maszyn, ok. 30.

Duńskie F-16 będą mogły latać prawdopodobnie jeszcze przez 10 lat. W odróżnieniu od Holandii i Norwegii, w Danii nie występuje otwarte popieranie Lightninga II przez rząd. Minister obrony twierdzi, że wszystkie oferowane konstrukcje mają równe szanse na zwycięstwo / Zdjęcie: MO Danii

Wojska lotnicze Danii, Flyvevåbnet posiadają 62 egz. F-16AM/BM, dostarczonych w latach 1980. 48 z nich wykorzystywanych jest operacyjnie, jednak już w przyszłym roku liczba ta zacznie zmniejszać się do docelowych 30 maszyn, co związane jest z planem koncentrowania środków na akcjach ekspedycyjnych (zobacz: Dania wybiera misje zagraniczne).

W 2002 Kopenhaga przystąpiła do programu JSF, inwestując w przedsięwzięcia rozwojowe 110 mln USD. Podobnie jak w kilku innych stolicach europejskich, wydawało się wtedy, że w związku z tym wybór przyszłego następcy F-16 będzie oczywisty. Wzrastające koszty i opóźnienia programu spowodowały jednak, że także inne konstrukcje uzyskały szansę na zastąpienie starych samolotów. W 2007 utworzono komisję sztabu generalnego, której zadaniem był wstępny wybór konstrukcji, spełniających wymagania Flyvevåbnet.

Obecnie w grę - obok F-35 - wchodzą również F/A-18E/F Super Hornet i szwedzki Gripen NG (Eurofighter GmbH wycofał się, oznajmiając, że konkurenci są faworyzowani).

Pierwotnie planowano podjęcie kierunkowej decyzji w kwietniu bieżącego roku. Jednak minister obrony nie przedstawił kwestii zakupu samolotów wielozadaniowych premierowi, argumentując, że musi się skoncentrować na ogólnym planie rozwoju sił zbrojnych.

Kolejnym terminem miał być wrzesień, jednak i ten nie został dotrzymany. W tym samym czasie okazało się bowiem, że posiadane F-16 są w lepszym stanie, niż wcześniej przypuszczano. Ich resursy pozwalają bez przeszkód wykorzystywać je przynajmniej do 2018, a biorąc pod uwagę fakt zmniejszenia liczby maszyn operacyjnych, prawdopodobnie jeszcze dłużej.

To z kolei może odwlec w czasie zakup o szacowanej wartości ok. 10 mld DDK (2 mld USD). Minister Søren Gade powiedział, że decyzja rządu o zainicjowaniu procedury przetargowej zostanie podjęta w 2010 lub później. Dostawy nowych samolotów rozpoczną się więc nie wcześniej niż w 2018.

Szef resortu ujawnił także, że Kopenhaga nie zakupi 48 samolotów, jak wcześniej planowano. Wojska lotnicze otrzymają jedynie 25-35 maszyn.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.