Pierwszy z serii rosyjskich lodołamaczy atomowych proj. 22220 – Arktika po raz pierwszy poprowadził konwój przez Północny Szlak Morski (PSM) w Arktyce. Eskortowane przez statek jednostki przepłynęły z portów północnych do portu Piewiek w Czukotce. Arktikę wspomagał lodołamacz z napędem diesel-elektrycznym Kapitan Dranicyn. Przeprowadziły one przez PSM drobnicowce Jurij Arszieniewskij i Inżienier Trubin.
Rosja jest jedynym krajem aktywnie i z powodzeniem rozwijającym flotę lodołamaczy, w tym atomowych. Niedawno ich operatorowi – Rosatomfłotowi został przekazany drugi z serii lodołamaczy atomowych proj. 22220 – Sibir. Właśnie płynie on ze stoczni Bałtijskij Zawod w St. Petersburgu do Murmańska, skąd będzie prowadził kolejne konwoje. W najbliższych latach do Arktiki i Sibira mają dołączyć jeszcze 3 jednostki proj. 22220.
Ważną cechą lodołamaczy proj. 22220 jest zastosowanie zmiennego zanurzenia przy użyciu zbiorników balastowych. Mogą więc one operować zarówno na głębokich wodach morskich, jak i na płytkich wodach w korytach rzek, łamiąc lód o grubości do 3 metrów bez utraty prędkości. W skład zespołu napędowego lodołamaczy tego projektu wchodzą po dwa reaktory RITM-200 o mocy cieplnej 175 MW każdy.