30 grudnia 2021 we wspólnym kompleksie Ośrodka Śmigłowców Mila i Kamowa pierwszy lot wykonał zmodernizowany Ka-226T Alpinist. Trwał on 12 minut. Śmigłowiec wzniósł na wysokość 300 metrów. Leciał po okręgu z prędkością około 100 km/h.
Śmigłowiec Ka-226T przeszedł głęboką modernizację, w ramach której zmieniono konstrukcję kadłuba i wyposażenie. Zmieniono też system nośny. W śmigłowcu zainstalowano nową głowicę wirnika głównego, główną skrzynię przekładniową i nowe łopaty wirnika. Zastosowano też odporny na uszkodzenia układ paliwowy.
Wszystko to pozwoliło znacznie poprawić charakterystyki śmigłowca. Jego producent podkreśla, że zmodernizowany Ka-226T jest przystosowany do lotów w górach. Produkcja seryjnych śmigłowców jest planowana na przyszły rok.
Wielozadaniowy lekki śmigłowiec Ka-226 został opracowany przez Biuro Projektowe Kamow na bazie radzieckiego śmigłowca Ka-26, powstałego w latach 1960. Swój pierwszy lot odbył 4 września 1997. Główną zaletą Ka-226T jest jego modułowość.
Prototyp Ka-226T jest napędzany przez dwa francuskie silniki Arrius 2G1. Nad jego rosyjskim zamiennikiem pracuje ODK-Klimow. Testy w locie śmigłowca z WK-650W mają rozpocząć się w 2023, podobnie jak testy certyfikacyjne samego silnika. Nowy silnik ma projektowaną moc startową 650 KM.