Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Australijskie opóźnienie z F-35

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 12 listopada 2009

Władze Australii nie podejmą ostatecznej decyzji o zakupie ok. 100 samolotów F-35 w tym roku. Stanie się to nie wcześniej niż w 2010. Powodem są trudności budżetowe i wątpliwości, co do statusu całego programu F-35.

Bezpieczeństwo Australii gwarantowane jest przez USA. W związku z tym zakup amerykańskich samolotów bojowych nie ma w praktyce realnej alternatywy. Australia prawdopodobnie opóźni jednak zakup, zmniejszając również wielkość i tempo dostaw / Zdjęcie: Lockheed Martin

Pierwotnie zakładano, że rządowy Narodowy Komitet Bezpieczeństwa wyrazi zgodę na rozpoczęcie procedury zakupu F-35 do końca bieżącego roku. Pozwoliłoby to realizować plan dostaw samolotów, zgodnie z którym Australia w 2014 miałaby otrzymać pierwsze dwa egz. testowe, a w 2017 pierwsze samoloty seryjne. Wojska lotnicze tego kraju, RAAF planują zakupić łącznie do 100 samolotów (maksymalnie dla 4 eskadr, po 24 samoloty każda).

Australia uczestniczy w finansowaniu prac rozwojowych F-35 od 2002, jako członek trzeciego poziomu, a więc z niewielkim wkładem finansowym. Od tego czasu rząd kilkukrotnie potwierdzał wolę zakupu samolotów. Ostatni raz w maju bieżącego roku (zobacz: Australijski rząd chce F-35), jednak ciągle brakuje decyzji, która pozwoliła by na finalizację tego zamiaru.

Podstawowym powodem zwłoki jest obecna, zła sytuacja gospodarcza, która powoduje, że finansowanie zakupu o wartości 16 mld AUD (14,7 mld USD) będzie musiało wydłużyć się w czasie. Część rządu przychyla się do sugestii, by cały proces przesunąć w czasie o nawet 2 lata, płacąc za Lightningi II w bardziej sprzyjających uwarunkowaniach ekonomicznych.

Inną, rozpatrywaną alternatywą jest rezygnacja z wyposażenia jednej z eskadr lub opóźnienie terminarza dostaw, by pierwsza jednostka, która powinna osiągnąć gotowość operacyjną w 2018-2019, dysponowała nie 24 a 14 samolotami.

Według australijskich mediów, drugim powodem zwłoki jest obawa przed staniem się pierwszym, zagranicznym klientem F-35, z wszystkimi, wynikającymi stąd niedogodnościami. Do tej pory bowiem jedynie Wielka Brytania i Norwegia podpisały umowy na dostawy egz. testowych (zobacz: Montaż brytyjskiego F-35 rozpoczęty). Nikt nie zdecydował się na zamówienie samolotów seryjnych. Ta sytuacja jest z kolei pokłosiem opóźnienia rozwoju konstrukcji oraz stałego wzrostu kosztów programu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.