Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rumunia wstrzymuje loty MiG-21

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 19 kwietnia 2022

Dowództwo Forțele Aeriene Române (wojsk lotniczych Rumunii) 15 kwietnia 2022 wydało decyzję o zawieszeniu lotów samolotów MiG-21 LanceR B/C. W uzasadnieniu napisano, że decyzja ma związek z licznymi incydentami i wypadkami w trakcie służby MiG-21 skutkujących ofiarami i licznymi uszkodzonymi bądź zniszczonymi samolotami.

Bezpośrednią przyczyną zawieszenia lotów był wypadek rumuńskiego MiG-21 z 2 marca br. / Zdjęcie: Maciej Hypś

Bezpośrednią przyczyną zawieszenia lotów był wypadek z udziałem samolotu tego typu z 2 marca br. MiG-21 z 861. eskadry myśliwskiej rozbił się 10 minut po starcie z 86. Bazy Lotniczej w rejonie miejscowości Cogealac. Pilot zginął na miejscu.

W związku z uziemieniem MiG-21 zadania obrony przestrzeni powietrznej państwa w całości przejmą myśliwce F-16A/B MLU kupione w ubiegłych latach od Portugalii. Są one wspierane przez rotacyjne kontyngenty lotnicze z innych państw NATO. W tej chwili misję tę realizują samoloty wielozadaniowe Eurofghter Typhoon z RAF.

Ponadto dowództwo rumuńskich wojsk lotniczych zamierza przyspieszyć proces pozyskania od Norwegii 32 używanych samolotów F-16A/B MLU wycofanych ze służby w Luftforsvaret (Królewskich Norweskich Wojskach Lotniczych) z końcem 2021. Projekt ustawy zezwalającej na zakup F-16 od Norwegii ma być przedstawiony w rumuńskim parlamencie w najbliższym czasie. Ich dostawa pozwoli ujednolicić flotę samolotów bojowych Forțele Aeriene Române i sformować trzy eskadry wyposażone w F-16A/B MLU. W dłuższej perspektywie czasowej Rumunia planuje zakup samolotów 5. generacji.

MiG-21 weszły do uzbrojenia Rumunii w drugiej połowie lat 1960. Ogółem kraj ten użytkował 73 samoloty bojowe MiG-21M/MF/MF-75 i 14 szkolno-bojowych MiG-21UM. Na przełomie XX i XXI w. przy współpracy przedsiębiorstw izraelskich część samolotów została zmodernizowana do standardu MiG-21 LanceR A/B/C. Wersja A była zoptymalizowana do rażenia celów naziemnych, wersja B była szkolno-bojowa, a wersja C była myśliwcem.

Po wycofaniu LanceR A w 2011, w służbie pozostawało około 25 LanceR B/C. Do wypadków z ich udziałem dochodziło w 2017 (pilot się katapultował), 2018 (pilot zginął) i 2021 (pilot się katapultował). W związku z perspektywą szybkiego pozyskania F-16 z Norwegii może się okazać, że rumuńskie MiG-21 już nie powrócą do służby (Norweskie F-16 dla Rumunii, 2021-12-12, Rumuńskie F-16 w komplecie, 2021-03-29).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.