Korporacja Irkut i Ośrodek Inżynierski im. Jakowlewa kontynuują testy prototypów samolotu szkolenia podstawowego Jak-152. Włączono do nich trzeci egzemplarz lotny, a piąty zbudowany w ogóle. Przedsiębiorstwa poinformowały, że został on oblatany 22 maja 2022.
Program rozwoju samolotu Jak-152 jest opóźniony. Jego pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 29 września 2016 (Jak-152 oblatany, 2016-09-30). Od tej pory trwają testy, których końca nie widać. Jak-152 ma zostać certyfikowany zgodnie z normami i przepisami cywilnymi, by możliwe było jego użytkowanie w szkołach lotnictwa cywilnego.
W lipcu 2021 minister obrony Federacji Rosyjskiej Siergiej Szojgu poinformował, że resort planuje unowocześnienie floty samolotów do wstępnego szkolenia pilotów lotnictwa bojowego. Prowadzone są więc kompleksowe testy dwóch konkurencyjnych samolotów – Jak-152 (Irkut, OKB im. Jakowlewa) i UTS-800 (UZGA). Według Szojgu, rosyjskie WKS potrzebują co najmniej 700 nowych pilotów rocznie, a baza materialna wojskowych uczelni lotniczych powinna obejmować co najmniej 500 nowoczesnych samolotów i 200 śmigłowców.
Jak-152 jest napędzany niemieckim silnikiem wysokoprężnym RED A03 V12 o mocy 500 KM (SAS 2016: Niemieckie silniki Jaka-152, 2016-02-22). Stanowi część kompleksu szkoleniowego, w skład którego wchodzi również samolot Jak-130 i symulator proceduralny oraz system urządzeń kontroli obiektywnej.