Airbus dostarczył swemu wieloletniemu klientowi, liniom easyJet, pierwszy samolot A320neo wyposażony w najnowszą funkcję satelitarnego wspomagania lądowania (Satellite Based Landing System, SLS). Umożliwia ona pilotom wykonywanie podejść do drogi startowej na wprost przy użyciu precyzyjnej nawigacji satelitarnej, bez potrzeby stosowania dodatkowych systemów naziemnych, takich jak ILS, nawet w warunkach słabej widoczności. Pozwala to na oszczędzanie paliwa i redukcję emisji spalin.
Użytkowanie SLS w Europie rozpoczęto wraz z wdrożeniem do eksploatacji samolotów A350 w 2015. Wtedy to Airbus z powodzeniem zapoczątkował rozwój i wprowadzenie podejść CAT1 przy wsparciu Agencji UE ds. Programu Kosmicznego (EUSPA) – dawniej znanej jako GSA – i Komisji Europejskiej. Funkcja SLS jest również dostępna w rodzinach samolotów A220 i A330 i w przygotowaniu dla A380.
– Korzystając z SLS, linie lotnicze poprawiają możliwości operacyjne. Cieszymy się mogąc zaoferować nową funkcję zarządzania ruchem lotniczym dla rodziny A320. Pokazujemy w ten sposób jak Airbus utrzymuje swoje samoloty na najwyższym poziomie technologicznym.Wprowadzenie technologii opartych na satelitach to korzyść wynikająca z międzybranżowej współpracy w Airbusie. Ponieważ Airbus Defence and Space jest jednym ze światowych liderów technologii satelitarnej, czerpiemy z wiedzy jego inżynierów i stosujemy ją w lotnictwie pasażerskim. Jesteśmy wdzięczni za wsparcie udzielone nam przez EUSPA i Komisję Europejską – mówi Philippe Mhun, szef programów i usług Airbusa.
Airbus opracowuje również nową generację EGNOS, europejskiego systemu satelitarnego wspomagania lokalizacji. – Naszym celem jest uruchomienie kolejnej wersji programu do 2027. Użytkownicy funkcji SLS bezproblemowo skorzystają ze wzrostu wydajności, gdy usługa stanie się dostępna w dodatkowych miejscach w Europie – dodaje François Gaullier, szef działu telekomunikacji i nawigacji w Airbus Defence and Space.
David Morgan, dyrektor ds. operacji lotniczych w easyJet, podkreśla: Najnowsze osiągnięcie technologiczne stanowi kolejny krok na rzecz poprawy efektywności naszych operacji. Pomaga zmniejszyć zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla. Uważamy, że modernizacja branży lotniczej jest ważnym celem, wymagającym wspólnego i skoordynowanego wysiłku całego sektora. Popieramy rozwój nowych technologii, wraz z partnerami z branży, bo pozwala nam to działać w najbardziej efektywny i zaawansowany technologicznie sposób, dla bezpieczeństwa klientów i ochrony planety (easyJet ograniczą emisję dwutlenku węgla, 2022-05-20).