Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Norwegia zrezygnowała z NH90 NFH

Strategia i polityka, Lotnictwo wojskowe, 11 czerwca 2022

Oslo zapowiedziało wczoraj, 10 czerwca 2022, że rezygnuje z eksploatacji floty śmigłowców NH90NFH. Jako powody wskazano opóźnienia dostaw i niespełnianie wymogów w zakresie gotowości operacyjnej.

Wycofanie ze służby NH90NFH oznacza, że Norwegia pozostaje bez śmigłowców morskich i będzie musiała szybko znaleźć następców / Zdjęcie: Forsvaret

Problemy od dłuższego czasu się nawarstwiały, a producent nie był w stanie ich rozwiązać, co doprowadziło do sytuacji, że rocznie maszyny były w powietrzu tylko 700 godzin zamiast zakładanych 3900. Niezadowolenie rosło co najmniej od 2018 i swoje apogeum osiągnęło w lutym br., gdy ministerstwo obrony poleciło siłom zbrojnym dokonać całkowitego przeglądu programu.

Na podstawie wspólnej rekomendacji Forsvaret (sił zbrojnych), departamentów ministerstwa obrony i agencji rządowych norweska agencja zamówień obronnych (Forsvarsmateriell) została upoważniona do zerwania kontraktu. Poinformowała o tym przedsiębiorstwo NATO Helicopter Industries (NHI) i jednocześnie zażądała zwrotu 5 mld NOK (2,3 mld PLN). Wycofanie ze służby NH90NFH oznacza, że Norwegia pozostaje bez śmigłowców morskich i będzie musiała szybko znaleźć następców.

Niestety doszliśmy do wniosku, że bez względu na to, ile godzin pracują nasi technicy i ile części zamówimy, NH90 nigdy nie będzie w stanie sprostać wymaganiom norweskich sił zbrojnych – powiedział minister obrony Norwegii Bjørn Arild Gram.

Forsvarsmateriell rozpocznie teraz przygotowania do zwrotu śmigłowców wraz z otrzymanymi częściami zamiennymi i wyposażeniem. Dla NHIndustries, które tworzą Airbus Helicopters, Leonardo i Fokker Aerostructures, oznacza to porażkę marketingową. Co gorsza,Norwegia to nie jedyne państwo, które miało problemy z maszynami tego typu. W 2020 Belgia wycofała transportowe NH90TTH (w służbie pozostały morskie NH90NFH). Z kolei Australia ze służby w wojskach lądowych odsunęła MRH90 Taipan. NH90 problemy sprawiały też w Niemczech i Nowej Zelandii.

Oslo zakupiło 14 śmigłowców NH90NFH w 2001. Straż wybrzeża (Kystvakten) miała otrzymać 8, a marynarka wojenna (Sjøforsvaret) – gdzie miały służyć na fregatach typu Fridtjof Nansen – 6 szt. Dostawy od początku się opóźniały, gdyż pierwszą maszynę przekazano w 2011, choć według pierwotnych ustaleń do 2008 wszystkie miały trafić w ręce odbiorcy. Później do marynarki wojennej miało trafić jeszcze 6 śmigłowców ZOP i 2 dla straży wybrzeża (Próby wyposażenia norweskich NH90, 2016-02-29).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.