Ministerstwo Obrony Holandii poinformowało o wyborze następcy 4 samolotów transportowych C-130H Hercules używanych przez Koninklijke Luchtmacht (wojska lotnicze Holandii). Będą nim brazylijskie samoloty C-390M Millenium, które pokonały w postępowaniu amerykańskie C-130J.
Eksploatowane C-130H zbliżają się do kresu eksploatacji, która powinna się zakończyć najpóźniej do 2031. Samoloty zmagają się bowiem z coraz poważniejszymi problemami technicznymi, które obniżają ich gotowość operacyjną. Program wyłonienia ich następcy został zainicjowany w 2020.
Początkowo Holendrzy planowali zakupić 4 nowe samoloty. Jednak potrzeba zwiększenia nalotu z 2400 h do 4000 h spowodowała, że pozyskanych zostanie 5 maszyn. Większe zapotrzebowanie na lotnictwo transportowe jest związane z poważnymi zmianami sytuacji bezpieczeństwa na wschodzie Europy a także innymi wydarzeniami ostatnich miesięcy, takimi jak ewakuacja z Afganistanu w 2021. Holenderskie samoloty będą działać nie tylko na potrzeby holenderskich wojsk lotniczych, lecz również innych państw europejskich w ramach European Air Transport Command.
Wybór samolotu został dokonany na podstawie porównania C-390M z konkurencyjnym C-130J, uważanym za naturalnego następcę starszych Herculesów. Brazylijski samolot wykazał się lepszą dostępnością, mniejszą liczbą roboczogodzin potrzebnych do obsługi technicznej, a także lepiej spełnia wymogi operacyjne i techniczne Koninklijke Luchtmacht. Wyższa dostępność pozwala C-390M osiągnąć minimalny nalot 2400 h przez flotę 4 samolotów, zaś C-130J przy takim samym nalotcie wymaga 5 samolotów. Większy nalot powoduje też wzrost kosztów programu z początkowych 250 mln – 1 mld EUR do 1 mld – 2,5 mld EUR (Embraer podsumował 2021, 2022-02-22, Rozpoczęto produkcję KC-390 dla Węgier, 2021-11-12, Portugalczycy szkolą się na KC-390, 2021-09-27).