Vertical Aerospace z siedzibą w Wielkiej Brytanii (Współpraca Leonardo z Vertical Aerospace, 2022-02-10) ogłosiła, że 15 lipca podpisała umowy z American Airlines i FlyingGroup. American Airlines zamówiły 50 samolotów eVTOL VX4, rezerwując terminy dostaw i zabezpieczając płatności. Według Vertical to pierwsza taka umowa z dużą linią lotniczą na rynku pojazdów eVTOL.
American Airlines złożyły warunkowe zamówienie wstępne na 250 samolotów eVTOL Verticala w czerwcu 2021. Zamówienie zawierało opcję na dodatkowe 100 VX4. Obecna umowa bazuje na tym zamówieniu.
Jednocześnie europejski operator odrzutowców biznesowych FlyingGroup warunkowo zamówił w przedsprzedaży do 50 samolotów eVTOL VX4. To pierwsza umowa handlowa Verticala na rynku lotnictwa biznesowego. FlyingGroup i Vertical uzgodniły utworzenie wspólnej grupy roboczej dla zbadania możliwych zastosowań VX4 we flocie FlyingGroup. Przedsiębiorstwa omawiają również warunki utworzenia centrum serwisowego, które umożliwiłoby FlyingGroup obsługę własnej floty VX4 i samolotów tego typu innych użytkowników.
Vertical ma teraz portfel zamówień wstępnych sięgający 1400 VX4. Ich łączna wartość wynosi około 5,6 mld USD. Przedsiębiorstwo ocenia, że ukończy certyfikację typu VX4 w 2024 na specjalnych warunkach dla samolotów VTOL opracowanych przez EASA (Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej). Dzięki temu samolot będzie mógł rozpocząć loty komercyjne w Europie do 2025.
Samolot eVTOL VX4 nadal jest w fazie rozwoju (Akumulatory Molicel dla VX4, 2022-07-07). Ma być bezemisyjnym pojazdem, który pomieści do 4 pasażerów i pilota. Jego zasięg ma wynosić co najmniej 160 km. Prędkość przelotową VX4 szacuje się na 325 km/h.