Szwajcarski start-up Destinus wznowił testy demonstratora technologii Jungfrau – napędzanego wodorem hipersonicznego samolotu do szybkich dostaw ładunków. Loty demonstratora ze zmodyfikowanym oprogramowaniem trwają od lipca. W żadnym z nich Jungfrau nie przekroczył prędkości dźwięku.
Destinus projektuje w pełni autonomiczny samolot, który ma latać z prędkością hipersoniczną przekraczającą Ma10. Hiperplan miałby operować w mezosferze, latając wyżej niż jakikolwiek istniejący samolot. Według projektanta powinien dostarczać ładunki w dowolne miejsce na świecie w czasie poniżej dwóch godzin.
Jungfrau wykonał pierwszy lot w listopadzie 2021. Loty odbywały się na lotnisku Payerne w Szwajcarii. Samolot osiągał w nich prędkości poddźwiękowe. Po wykonaniu planu wrócił do hangaru w celu aktualizacji sprzętu i oprogramowania.
Loty Jugfrau zostały wznowione, kiedy okazało się, że testy większego prototypu – Eiger, przynoszą niespodziewane problemy. Eiger został oblatany 13 kwietnia 2022 na lotnisku w pobliżu Monachium w Niemczech. Okazał się niestateczny aerodynamicznie. Po kilku minutach lotu udało mu się wylądować, ale lądowanie zostało określone jako twarde. Obecnie trwają analizy dotyczące zmian niezbędnych do poprawienia charakterystyk samolotu.
Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi Destinus, jest zaprojektowanie samolotu, który będzie mógł latać nie tylko z prędkościami hipersonicznymi. Loty z prędkościami poddźwiękowymi będą odbywać się w fazie startu i lądowania. Samolot musi być wówczas równie stabilny, jak w locie hipersonicznym.
Demonstratory testowane przez Destinus są napędzane silnikami turboodrzutowymi. W 2023 mają rozpocząć się testy pierwszego zasilanego wodorem silnika Air Turborocket (ATR).
Do końca 2022 loty ma rozpocząć trzeci prototyp zbudowany przez Destunis. Ma on latać z prędkością naddźwiękową. Silniki ATR mają zostać zamontowane na kolejnych prototypach, które powinny rozpocząć hipersoniczne loty testowe w latach 2023-2024.
Destinus współpracuje z EASA i innymi regulatorami lotniczymi nad podstawami certyfikacji nowego typu samolotu.