W mediach społecznościowych pojawiły się nowe zdjęcia prototypu zmodernizowanego włoskiego czołgu podstawowego Ariete. Pokazany pojazd jest połączeniem dwóch poprzednich i można na nim zauważyć zmiany kadłuba i wieży. Oficjalnie wóz ma być ujawniony pod koniec br. lub na początku 2023.
Pojawiły się niepotwierdzone informacje, zgodnie z którymi docelowy prototyp będzie uzbrojony w 120-mm wysokociśnieniową armatę gładkolufową L/45. Będzie też doposażony w aktywny system ochrony pojazdu klasy hard-kill, choć na razie nie określono co to będzie za system.
W drugim prototypie oznaczonym PT2 wieża została wzbogacona o napęd elektryczny w miejsce niewydajnego hydraulicznego, a założeniem było wykonanie pełnego obrotu wieży w ciągu 10 s (obecnie 18 s). Do najnowszej wersji zmodernizowano system kierowania ogniem TURMS i wprowadzono nowy komputer balistyczny (znany z Centauro II, który umożliwia strzelanie amunicją programowalną), celownik działonowego LOTHAR (używany w VBM Freccia) i panoramiczny przyrząd obserwacyjno-celowniczy dowódcy ATTILA-D (znany z Centauro II).
Dodatkowymi ulepszeniami wieży są detektory opromieniowania wiązką laserową Leonardo RALM 02/V2, a w przyszłości ma być wyposażony również w system ROSY do stawiania zasłon aerozolowych lub dymnych. Z kolei montaż radiostacji AN/PRC-152A ma zapewnić niemal nieograniczoną komunikację z jednostkami sojuszniczymi.
C1 Ariete modernizowane są na podstawie umowy z sierpnia 2019 przez konsorcjum CIO (Consorzio Iveco OTO Melara). Zakres prac w ramach tzw. AMV (Aggiornamento Mezza Vita, pol. modernizacja w połowie cyklu życia) jest stosunkowo szeroki. W prototypie numer 1 zastosowano nowy powerpackskładający się z silnikaIveco Vector 12 o mocy 1103 kW/1500 KM i automatyczną skrzynię biegów Renk HSWL 295TM, który dzieli wiele komponentów z silnikiem Iveco Vector 8V o mocy 523 kW/720 KM (używany na kołowych niszczycielach czołgów Centauro II).
Prototyp PT1 ma też nowe zawieszenie oparte na drążkach skrętnych, w tym nowe przekładnie boczne i szersze gąsienice (obecne również w PT2). Wymiana gąsienic była podyktowana wzrostem mocy i momentu obrotowego nowego silnika, a także koniecznością zmniejszenia nacisku jednostkowego. Poprawie ulegnie opancerzenie za sprawą łatwo demontowanych modułów osłony pasywnej z przodu pojazdu i pancerza reaktywnego ROMOR na bokach. W połączeniu z nowym systemem przeciwpożarowym wieży i kadłuba zapewni to lepszą przeżywalność pojazdu i bezpieczeństwo załogi (Włosi stawiają na Esercito Italiano, 2022-08-05, Pierwszy prototyp Ariete AMV, 2022-02-01).