Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Silniki CFM dla chińskiego C919

Lotnictwo cywilne, 21 grudnia 2009

Dzisiaj, w czasie wizyty francuskiego premiera, Francoisa Fillona w Pekinie, ujawniono, że francusko-amerykańska CFM International została wybrana na dostawcę silników dla opracowywanych chińskich samolotów pasażerskich C919.

C919 będzie bardzo podobny do A320. Oblot planowany jest na 2014, a pierwsze dostawy na 2016. Większość kluczowych podzespołów będzie jednak importowana, w tym najdroższy element współczesnych samolotów pasażerskich - silniki / Zdjęcie: chinadaily.com

Informacje przedstawił Jean-Paul Herteman, prezes spółki Safran, która przez podległą SNEMCA wraz z amerykańską GE Aviation, tworzą CFM International, producenta silników odrzutowych, m.in. dla samolotów rodziny B737, A320 i A330.

Francuzi i Amerykanie opracują oraz będą dostarczać silniki, nazwane roboczo LEAP-X, które mają być zmodernizowanymi wersjami modeli CFM56-5B i CFM56-7. W porównaniu do starych jednostek napędowych, przy produkcji LEAP-X zostaną na szerszą skalę zastosowane kompozyty, opracowana zostanie nowa komora spalania i zwiększony stopień sprężania. Zużycie paliwa ma zostać ograniczone o 16%.

Silniki posłużą do napędu opracowywane w Chinach nowego samolotu C919, przeznaczonego do transportu 168-190 pasażerów. W ten sposób Chiny, jako jedyne państwo obok Rosji, będą w stanie zagrozić duetowi Airbus-Boeing, który zdominował rynek samolotów pasażerskich na świecie. W odróżnieniu od Rosjan, Chińczycy mają jednak zamiar bardzo aktywnie włączyć się do walki o zamówienia samolotów wąskokadłubowych.

C919 jest bardzo podobny do A320. Wiele wskazuje na to, że władze ChRL zdecydowały się wykorzystać doświadczenie, zdobywane od niedawna w czasie montażu tych samolotów (zobacz: Oblot chińskiego A320).

Wartość kontraktu szacowana jest na 10 mld USD, po 5 mld USD dla każdego z podmiotów, tworzących CFM International. W ciągu kolejnych 30 lat zamówienia chińskie mogą pochłonąć kolejne 15 mld USD. Pamiętać jednak należy, że władze w Pekinie zapowiedziały już próby stworzenia własnego silnika tej klasy.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.