Trwają testy prototypu jednomiejscowego szybowca szkolnego EFLY-1 przeznaczonego do wstępnego szkolenia dzieci od 12 roku życia. Zaprojektowali go inżynierowie i studenci MAI (Moskiewskiego Instytutu Lotniczego). Szybowiec jest zbudowany z materiałów metalowych i kompozytowych, co ma zapewnić długą żywotność i łatwą obsługę.
Z testów wynika, że EFLY-1 jest łatwy w obsłudze. Szybowiec ma czułe stery i dobrą amortyzację. Fotel pilota jest regulowany w zależności od jego wzrostu.
Główną ideą projektu jest rozpowszechnienie wstępnego szkolenia lotniczego. Według twórców seryjny EFLY-1 będzie kosztować około 1 mln rubli (ok. 80 tys. PLN).
EFLY-1 ma małą doskonałość aerodynamiczną, równą 12. Wystarcza to do nauki startów i lądowań. Duże stery aerodynamiczne zapewniają skuteczną kontrolę przy niskich prędkościach lotu. Dobre właściwości przeciągnięcia zastosowanego profilu zapewniają stabilność w przypadku utraty prędkości. Ze złożonymi skrzydłami i usterzeniem, bez wypinania systemu sterowania, szybowiec zajmuje minimalną ilość miejsca podczas przechowywania i transportu. Można go swobodnie przewozić na przyczepie.
W Polsce podobny szybowiec powstał ok. 40 lat temu. PW-2 Gapa pod kierunkiem dr. inż. Romana Świtkiewicza skonstruowali inżynierowie i studenci wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej. Szybowce tego typu były wykorzystywane przez kierowane przez Tomasza Hypkiego (Tomasz Hypki kawalerem Krzyża Wolności i Solidarności, 2017-06-14) Bractwo Podwójnej Mewy do szkolenia młodzieży w wieku od 14 lat, co wówczas było rewolucją. Dzięki PW-2 Gapa nauczyło się latać kilkuset młodych Polaków (Powrót do Bezmiechowej – 20 lat później, 2010-10-03).