Chiński projektant samolotów eVTOL AutoFlight rozbudowuje filię w USA. Chce, by 4-miejscowy Prosperity I wszedł na tamtejszy rynek w 2026. By to osiągnąć zmienił siedzibę i władze filii.
Prezesem AutoFlight w USA został założyciel i były dyrektor generalny Eviation Aircraft (Eviation Alice oblatany, 2022-09-27), Omera Bar-Yohay. Z kolei byłego szefa rozwoju Joby Aviation (Certyfikat przewoźnika dla Joby, 2022-05-27), Chada Cashina, powołano na dyrektora handlowego. Nową siedzibę amerykańskiej filii ulokowano na lotnisku w hrabstwie Napa w Kalifornii.
Amerykańska filia ma współpracować z głównym centrum produkcyjnym AutoFlight w rejonie Szanghaju i europejską filią w Augsburgu w Niemczech. Obecnie głównym celem przedsiębiorstwa jest zatwierdzenie projektu wersji seryjnej Prosperity do końca 2022. Ma to umożliwić budowę prototypów i rozpoczęcie ich testów zakładowych i certyfikacyjnych.
Nieoficjalnie wiadomo, że Omera Bar-Yohay jest bliskim znajomym Łukasza Gadowskiego, niemieckiego inwestora polskiego pochodzenia, zajmującego się mobilnością lotniczą. Jego grupa Team Global poprowadziła w listopadzie 2021 rundę finansowania AutoFlight o wartości 100 mln USD (Gadowski zainwestował także w konkurencyjne start-upy o podobnym profilu – Volocoptera i Archera).
Cena podstawowa Prosperity I ma wynosić zaledwie 150 tys. USD, znacznie mniej niż cena większości samolotów eVTOL projektowanych na Zachodzie. Loty pojazdu o zasięgu 250 km mają kosztować nie więcej niż naziemne usługi taksówkarskie. Pierwsze loty testowe Prosperity I w USA planowane są na koniec pierwszego kwartału 2023. Wtedy też AutoFlight zamierza złożyć wstępny wniosek o certyfikację typu do EASA w Europie. Proces certyfikacyjny miałby zakończyć się w 2025.
AutoFlight planuje, że będzie produkował wszystkie komponenty Prosperity I z wyjątkiem pakietu awioniki. M.in. to ma przyczynić się do niskiej ceny samolotu. Pozwoli bowiem kontrolować koszty. Oszczędności ma też przynieść prostota konstrukcji, w tym brak skomplikowanych urządzeń elektromechanicznych, takich jak przechylane skrzydła lub wirniki, a także stałe podwozie bez kół.