Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ESB bazą bezzałogowców

Marynarka wojenna, Logistyka, Bezzałogowce, 17 stycznia 2023

National Steel and Shipbuilding Company (NASSCO) należąca do General Dynamics opracowała kilka istotnych modyfikacji dla pływających baz morskich Expeditionary Sea Base (ESB). Budowane na potrzeby US Navy i USMC jednostki służą do wsparcia różnego rodzaju operacji, zaś najnowsze koncepcje zakładają dostosowanie ich do pełnienia okrętu-matki dla bezzałogowców, lub jako okręt wsparcia lotniczego.

Zdaniem NASSCO potencjał pływających baz morskich ESB jest nieograniczony i pozwala na implementację różnych modyfikacji / Zdjęcie: US Navy

Propozycja modyfikacji okrętów ESB została po raz pierwszy zaprezentowana podczas Sea Air Space Symposium 2022, zaś po raz drugi pokazano ją na tegorocznym Surface Navy Association National Symposium, zorganizowanym przez NASSCO.

Dostarczane US Navy jednostki ESB typu Lewis B. Puller bazują na cywilnych tankowcach typu Alaska. Według NASSCO ich potencjał jest nieograniczony, co pozwala na implementację różnych modyfikacji. Wiąże się to z dużymi rozmiarami każdego ESB, którego długość to 233 m, szerokość to 50 m a wyporność sięga 80 tys. t. Koszt jednego ESB to ok. 500 mln USD. Do tej pory US Navy zamówiła 5 okrętów ESB, z których 3 już weszły do służby.

Dodatkowy, rufowy pokład lotniczy ma umożliwić operacje większych bsl, takich jak zaprezentowany na wizualizacji MQ-8 Fire Scout

Jedną z propozycji NASSCO jest zastosowanie na ESB dodatkowego rufowego pokładu lotniczego, z którego mogą operować duże powietrzne bezzałogowce, takie jak MQ-8 Fire Scout. Rozważa się także zastosowanie wyposażenia warsztatowego i implementację zdolności do uzupełniania zapasów na morzu z innymi jednostkami ASPL (At-Sea Precision Lift). Jedną z zalet takiej modyfikacji może być przeładowanie na morzu wyrzutni pionowych okrętów bojowych. Obecnie takie operacje wykonuje się w portach. Ponadto możliwe ma być dostosowanie ESB do operowania z ich głównego pokładu na śródokręciu samolotów wielozadaniowych F-35B.

Koncepcja doku z systemem RULARS do obsługi podwodnych pojazdów bezzałogowych / Ilustracje: NASSCO

Najbardziej zaawansowane koncepcje zakładają jednak zastosowanie wewnątrz okrętów specjalnego doku z bębnowym systemem wodowania i podejmowania z wody RULARS (Rotary UUV Launch And Recovery System) dużych podwodnych pojazdów bezzałogowych, takich jak Orca XLUUV. Taki system pozwala wykonywać operacje z bezzałogowcami przy zachowaniu stabilności ESB nawet przy dużych falach. Bezzałogowce mają być transportowane w przestrzeni ładunkowej ESB. Zakres realizowanych zadań zależy zaś od wyposażenia bezzałogowców.

ESV w obecnej konfiguracji mogą obsługiwać jedynie mniejsze podwodne, nawodne i powietrzne bezzałogowce oraz śmigłowce. Modyfikacje okrętów powinny zatem znacznie zwiększyć ich zdolności (Stępka pod ESB 7, 2022-10-26, Wodowanie Orca XLUUV, 2022-05-08).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.