Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Chile odebrało pierwsze Leopardy 2A4

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 29 listopada 2007

Chilijski minister obrony, Jose Goni i dowódca wojsk lądowych Chile, gen. Oscar Izurieta, w obecności generalnego inspektora Bundeswehry, gen. Hansa Otto Budnego, odebrali w listopadzie 2007 w zakładach koncernu Krauss Maffei Wegmann w Monachium pierwszego Leoparda 2A4 dla przebudowywanych obecnie sił pancernych Chile.

Przy pierwszym chilijskim Leo 2A4 w Monachium, od lewej: dowódca wojsk lądowych Chile - gen. Oscar Izurieta, minister obrony Chile - Jose Goni oraz generalny inspektor Bundeswehry - gen. Hans Otto Bude / Zdjęcie: via Juan Carlos Cicalesi i Santiago Rivas

Na mocy porozumienia zawartego w lipcu 2006 Santiago otrzymać ma 140 używanych Leo 2A4, takich samych jak dostarczone Polsce, z magazynów zapasowych Bundeswehry, które stopniowo przechodzić będą kurację odmładzającą dostosowującą wozy do służby w Ameryce Łacińskiej. Po przeglądach, wymianie zużytych podzespołów i koniecznych remontach w Monachium partie 10-12 wozów będą ekspediowane koleją co 3 miesiące do Hamburga, a stamtąd drogą morską trafiać mają do Santiago. Całość operacji przewidywana jest na 6 lat. W ten sposób proces odmłodzenia przejdą 132 czołgi, pozostałe 8 trafi do Chile prosto z miejsca ich przechowywania, będą zbiornicami części zamiennych i pomocami dydaktycznymi w procesie szkolenia czołgistów. Odmłodzone Leo 2A4 podzielone na 3 grupy bojowe znajdą się w składzie tak zwanej Północnej Brygady Pancernej wojsk lądowych Chile. W skład brygady wejdą także ex-niemieckie bwp Marder 1A3 (około 100), sukcesywnie wycofywane w RFN po uruchomieniu produkcji najnowszych bwp Puma oraz 25 przeciwlotniczych wozów Gepard.

Peru, sąsiadujące od południa z Chile, uważa, że Santiago uruchomiło w ten sposób pancerny wyścig zbrojeń w Ameryce Południowej. Swoje programy pancerne zamierzają także w najbliższym czasie ogłosić Brazylia i Wenezuela. Z najnowszych informacji wynika, ze Argentyna wstrzymała program swojego wozu Patagon (podwozie starych austriackich czołgów Sk-105 Kurassier z wieżą jeszcze starszych francuskich AMX-13), uznając go za mało perspektywiczny. Wszystko wskazuje na to, że w Ameryce Łacińskiej powstaje nowy rynek pancerny, być może ze sporymi szansami dla polskich PT-91M.

W końcu XX wieku Chile wymieniło przestarzałe warianty amerykańskich Shermanów na niemieckie Leopardy I. Około 70 zakupiono w RFN z demobilu Bundeswehry, a ponad 200 od Holendrów w latach 1998-1999. Obecnie Santiago zastąpi je Leopardami 2A4.

Według analityków dziennika Santiago Times, pozyskanie 140 Leo 2A4 wraz z 2 symulacyjnymi pojazdami gąsienicowymi do szkolenia kierowców, łącznie z kosztami treningu w RFN, wsparciem logistycznym i należnościami za remont, pochłonie równowartość 125 mln dolarów. Krauss Maffei Wegmann za swoje usługi remontowe dostanie równowartość 50 mln Euro.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2018 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.