Start-up Electra.aero zaprezentował wczoraj, 12 czerwca 2023, demonstrator technologii hybrydowo-elektrycznego samolotu eSTOL (Kontrakt na samolot eSTOL dla Electra.aero, 2023-01-28). Prezentacji dokonano w siedzibie przedsiębiorstwa w Manassas w Wirginii w USA. Demonstrator jest dwumiejscowy. Jego testy w locie mają rozpocząć się latem br.
Dane zebrane podczas testów mają pomóc w zaprojektowaniu docelowej wersji samolotu hybrydowo-elektrycznego eSTOL, który ma przewozić 9 pasażerów lub ponad 1100 kg ładunku (Bristow kupuje 50 Electra eSTOL, 2021-08-27). Samolot ma startować z pasa o długości poniżej 100 m. Jego zasięg jest planowany na 720 km, a prędkość przelotowa na ponad 300 km/h.
Projekt przewiduje, że układ napędowy samolotu eSTOL będzie składać się z 8 silników elektrycznych ze śmigłami ciągnącymi i turbogeneratora, który ma ładować akumulatory podczas lotu. Śmigła mają nadmuchiwać powietrze na skrzydła, co zwiększy siłę nośną i znacznie skróci rozbieg samolotu. Konstruktorzy przewidują, że samolot będzie mógł też startować z pasów o konwencjonalnej długości, co pozwoli na zabieranie większych ładunków i uzyskanie większego zasięgu.