Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy model Cirrusa SR20

Lotnictwo cywilne, 30 listopada 2007

Wraz ze zbliżająca się 10. rocznicą uzyskania certyfikatów FAA dla samolotu SR20, Cirrus Design P.N.C Co. ujawnił kolejny, trzeci już model tej maszyny - 2008 SR20-Generation Three (G3). Najważniejszą zmianą są przeprojektowane skrzydła.

SR20-G3 w porównaniu do poprzedniego modelu ma rozpiętość skrzydeł 11,04 m (o 20 cm większą) i może zabrać o 16,5 kg więcej ładunku. Pozostałe dane pozostają bez większych zmian. Samolot nadal będzie napędzał tłokowy Continental IO-360-ES o mocy 200 KM. Koszt jednego samolotu, w zależności od wersji, to 216-366 tys. USD / Zdjęcie Cirrus

SR20 i pochodny, szybszy SR22, okazały się bardzo popularnymi samolotami. W ciągu 10 lat - według producenta - znalazły aż 3000 nabywców, a łączny nalot tych samolotów wynosi już ponad 2 mln h (przy 16 ofiarach śmiertelnych, o czym producent nie wspomina).

Jednocześnie samoloty te stanowiły prawdziwą dźwignię rozwoju przedsiębiorstwa założonego w 1984 przez Alana i Dale Klapmeierów. Pierwotnie Cirrus produkował samolot VK-30 do samodzielnego montażu. Jednak kiedy pojawił się SR20, z nowoczesną, cyfrową awioniką, wielofunkcyjnym wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, nawigację GPS i niemal całkowicie wykonany z kompozytów, przedsiębiorstwo zaczęło się dynamicznie rozwijać (obecnie ma 3 zakłady, w tym jeden w Wielkiej Brytanii). O wrastającej wartości Cirrusa świadczy fakt, że w sierpniu 2001 właściciele sprzedali za 100 mln USD 58% akcji Crescent Capital, spółce córce First Islamic Investment Bank of Bahrajn.

SR20 jest wyjątkowy jeszcze z jednego powodu. Jako pierwszy samolot został wyposażony w duży spadochron (Ballistic Recovery Systems), który w sytuacji awaryjnej pozwala na znaczne złagodzenie skutków upadku na ziemię.

Nowy SR20 ma przeprojektowane skrzydło z elementami wykonanymi z włókna węglowego. Pozwoliło to na znaczne zredukowanie masy płatowca, co zostało wykorzystane do zwiększenia rozpiętości skrzydeł oraz dodania kilku urządzeń i zmodernizowania kabiny. Zwiększona powierzchnia nośna pozwala z kolei na zwiększenia zabieranego ładunku. SR20-G3 będzie dostępny dla kupujących w styczniu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.