Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FRES opóźniony

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 30 listopada 2007

Brytyjskie ministerstwo obrony nie dokona do końca listopada wyboru kołowego transportera opancerzonego 8x8, jako podstawy do stworzenia wielozadaniowych platform bojowych systemu FRES. Decyzja opóźni się o kilka tygodni, a nawet trzy miesiące.

Według nieoficjalnych informacji, lord Drayson optował za VBCI (na zdjęciu), zaś wojska lądowe za Piranhą V / Zdjęcie: Nexter

Brytyjczycy dokonają wyboru między pojazdami Boxer niemiecko-holenderskiego konsorcjum ARTEC, Piranha V produkowanymi przez brytyjskie zakłady General Dynamics i VBCI francuskiego Nexter (zobacz: Zespół Thales UK i Boeing integratorem FRES). Próby terenowe tych pojazdów odbyły się latem. Według przedstawicieli resortu obrony wskazano wtedy lidera tych testów, jednak decyzje trzeba było połączyć z analizą finansowo-gospodarczą całego programu.

Odpowiedzialny za zakupy wojskowe lord Drayson zapowiadał, że wybór jednej z ofert zostanie ogłoszony w listopadzie. 7 listopada nagle ustąpił ze stanowiska, nie finalizując przedsięwzięcia. Jego następczyni, baronowa Taylor poinformowała, że wybór zostanie podany z kilkutygodniowym opóźnieniem. Przedstawiciele przemysłu twierdzą jednak, że zwłoka może wynieść nawet 3 miesiące.

Łącznie w programie FRES ma zostać dostarczonych 3000 pojazdów opancerzonych w 16 wersjach działających na sieciocentrycznym polu walki. Dwie trzecie tej liczby będą stanowić pojazdy kołowe 8x8. Pierwsze mają wejść do służby w 2012. Pierwotnie wartość całego programu szacowano na 16 mld GBP (33 mld USD).

Jednak obecnie pojawiają się nieoficjalne opinie, że suma ta może być zbyt wielka. Dlatego być może pierwsza partia zamówienia będzie dotyczyła ok. 700 pojazdów.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.