Przypomnę, iż BŁĘKITNE SKRZYDŁA zaczęła przyznawać nasza redakcja w 1964. Od 1990 to najwyższe w kraju honorowe wyróżnienie lotnicze roku przyznawane jest wspólnie przez Skrzydlatą Polskę i Krajową Radę Lotnictwa, przy wsparciu Aeroklubu Polskiego.
Kapituła zatwierdza lub odrzuca wnioski o nadanie BŁĘKITNYCH SKRZYDEŁ, zgłaszane przez osoby prywatne, związki,stowarzyszenia, organizacje, instytucje, zakłady pracy, media itp. – z kraju i z zagranicy. Ważne jest uzasadnieniezgłaszanej kandydatury oraz jej/jego adres korespondencyjny. Kapituła może zaproponować własnych kandydatów do tego wyróżnienia. BŁĘKITNE SKRZYDŁA przyznawane są w wyniku głosowania Kapituły nad wszystkim zgłoszonymi kandydaturami. Lista wyróżnionych, wraz z uzasadnieniem, publikowana jest w Skrzydlatej Polsce.
Optymalna liczba wyróżnień – nie licząc wyróżnień specjalnych – ustalona została na 10 indywidualnych i 3 zespołowe. Od tej zasady mogą jednak być – i bywają – wyjątki, zwłaszcza jeśli chodzi o wyróżnienia zespołowe. Zasadą jest, iż BŁĘKITNE SKRZYDŁA nie są przyznawane pośmiertnie. Unikamy też przyznawania ich wielokrotnie. BŁĘKITNE SKRZYDŁA – indywidualne i zespołowe – przyznawane są za:
– najwybitniejsze osiągnięcia w lotnictwie polskim w ciągu ostatniego roku, poprzedzającego ich przyznawanie;
– całokształt wybitnej działalności dla lotnictwa polskiego, zarówno w kraju jak i za granicą.
Przypomnę także, iż BŁĘKITNE SKRZYDŁA 2022 otrzymali:
Wyróżnienia indywidualne:
Kmdr por. nawig. Jacek Bartosiewicz – efektywnie dowodził PKW w operacji EUNAFOR MED IRINI Śródziemnym oraz budował pozytywny wizerunek lotnictwa Sił Zbrojnych RP w misjach i operacjach lotniczych UE i NATO prowadzonych poza granicami państwa,
Płk mgr inż. Zbigniew Dymek – wojskowy koordynator ruchu lotniczego, pracownik PAŻP od jej utworzenia, zaangażowany w tworzenie Służby Informacji Powietrznej (FIS) i przekształcenie sektorów wojskowych FIS,
Płk pil. Waldemar Gołębiowski – jako Dowódca XI zmiany PKW w Islamskiej Republice Afganistanu wyróżnił się ponadprzeciętnymi zdolnościami dowodzenia i kierowania oraz elastycznością i umiejętnością reagowania na dynamicznie zmieniającą się sytuację taktyczną podczas działań bojowych,
Jerzy Gruchalski – w 1978 zbudował samolot amatorski Polonez. W 1980 przeszedł szkolenie szybowcowe w Aeroklubie Konińskim – łączne na szybowcach wylatał ok. 200 h; wykonał replikę przedwojennego motoszybowca Bąk, rozpoczął budowę kolejnej – przedwojennego szybowca Orlik, który obecnie jest ukończony w ponad 70 %. Wszystkie repliki buduje samodzielnie we własnym warsztacie,
Płk rez. pil. Józef Jagos – absolwent WOSL w Dęblinie, ma uprawnienia instruktora pilota oblatywacza. W środowisku lotniczym ceniony jako doskonały fachowiec i wychowawca wielu pokoleń lotniczych. Nalot ok. około 2650 h realizował bez żadnych wypadków i zdarzeń lotniczych. Aktywnie uczestniczy w życiu i pracy stowarzyszeń o charakterze lotniczym,
Płk pil. dośw. Kazimierz Pogorzelski – wybitna postać polskiego lotnictwa sportowego i wojskowego okresu powojennego; pilot instruktor sportowy, doświadczalny wojskowy, dydaktyk, publicysta, aktywny działacz społeczny. Jego działalność pozostawiła trwały ślad w sferze bezpieczeństwa państwa, utrwalania historii i tradycji oraz patriotycznego wychowania młodzieży,
Mjr lek. med. Piotr Rozlau – absolwent WAM w Łodzi, od 2002 pracuje w składzie Głównej Wojskowej Komisji Lotniczo Lekarskiej WIML i w Centrum Medycyny Lotniczej WIML, gdzie pomaga rozwiązywać problemy zdrowotne braci lotniczej; na szybowcach wylatał ponad 500 h,
Płk pil. Krzysztof Stobiecki – efektywnie dowodził w ramach PKW Orlik 5, będącego elementem systemu NATINAMDS w działaniach związanych z ochroną integralności przestrzeni powietrznej NATO oraz budował pozytywny wizerunku lotnictwa Sił Zbrojnych RP w misjach i operacjach lotniczych UE i NATO prowadzonych poza granicami państwa,
Płk pil. Piotr Tusza – pilot instruktor (nalot ogólny 2500 h na 17 typach samolotów wojskowych i cywilnych, w tym 1700 h na samolotach uderzeniowych Su-22), od 25 lat wojskowy pilot doświadczalny (ponad 100 lotów próbnych), posiadacz cywilnej licencji pilota, dyrektor parad lotniczych w Warszawie i Katowicach z udziałem kilkudziesięciu samolotów, wychowawca wielu pokoleń pilotów wojskowych,
Por. pil. mgr Anita Wodkowska – pilot samolotowy i śmigłowcowy z nalotem ponad 800 h, skoczek spadochronowy (ponad 2130 skoków ze spadochronem); ukończyła szkolenie jako pilot liniowy PLL LOT; obecnie pilot śmigłowcowy Straży Granicznej; wiele razy stawała na podium Spadochronowych Mistrzostw Świata, Europy i Polski oraz Pucharu Świata i Europy w celności lądowania.
Wyróżnienie zbiorowe
Centrum Operacji Powietrznych – Dowództwo Komponentu Powietrznego – za aktywną i profesjonalną koordynację ewakuacji obywateli RP oraz państw sojuszniczych z rejonu Kabulu, koordynację wsparcia lotniczego Straży Granicznej w czasie kryzysu na granicy z Białorusią oraz dowodzenie lotnictwem sojuszniczym patrolującym przestrzeń powietrzną RP oraz systemami narodowymi i sojuszniczymi wydzielonymi do obrony granic powietrznych RP w czasie agresji Federacji Rosyjskiej na Ukrainę.
Planujemy, że wręczenie BŁĘKITNYCH SKRZYDEŁ 2023 odbędzie się już tradycyjnie podczas centralnych uroczystości Święta Lotnictwa.
Zgłoszenia kandydatur do BŁĘKITNYCH SKRZYDEŁ 2023 – wraz z pisemnym uzasadnieniem – prosimy przesyłać pod adresem: Skrzydlata Polska, ul. Fabryczna 16/22 lok. 23, 00-446 Warszawa, lub e-mailem: bg@altair.com.pl, sp@altair.com.pl, altair@altair.com.pl, lub też faksem: (22) 6283073. Zgłoszenia opatrzone dopiskiem BŁĘKITNE SKRZYDŁA należy przesyłać w terminie do 31 lipca 2023. Czekamy.
W imieniu Kapituły BŁĘKITNYCH SKRZYDEŁ
Bartosz Głowacki