Zakłady PZL Mielec należące do Lockheed Martin ogłosiły dzisiaj, 29 sierpnia 2023, ukończenie produkcji pierwszej struktury tylnej części kadłuba najnowszej wersji samolotu wielozadaniowego F-16 Block 70/72. Jest to symboliczny powrót mieleckich zakładów do produkcji wojskowych samolotów odrzutowych, gdzie ponad 20 lat temu produkowano samoloty szkolno-bojowe.
Poza strukturą tylnej części kadłuba F-16 w PZL Mielec zbudowane zostały także inne, mniejsze komponenty tego samolotu. Mają one teraz trafić na linię montażu końcowego Lockheed Martine w Greenville w Karolinie Południowej. W tamtejszych zakładach trwa produkcja samolotów dla klientów z Europy i Bliskiego Wschodu.
Według prezesa i dyrektora naczelnego PZL Mielec produkcja komponentów do samolotów F-16 jest prowadzona w kompleksowo zmodernizowanej hali. Jej powierzchnia to 14 tys. m². W przeszłości produkowano w niej wojskowe samoloty odrzutowe.
Aby produkcja była możliwa w 2022 prawie 50 przedstawicieli, pracowników produkcyjnych i liderów PZL Mielec wyjechało do Greenville. Tam przez 6 miesięcy współpracowali z kadrą Lockheed Martina by zdobyć doświadczenie i poznać zakres produkcji samolotów w Polsce (Pierwsze struktury F-16 Block 70/72 z Mielca, 2023-03-31, Elementy F-16 z Mielca, 2021-11-22).