Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

ATM-121 – nowy rosyjski śmigłowiec lekki

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 03 września 2023

Rosyjska AeroTiechMasz (ATM, spółka zależna Aeroelektromasz, AEM) zaprezentowała prototyp lekkiego jednosilnikowego śmigłowca z wirnikami współosiowymi ATM-121. Został on zaprojektowany przez Szamila Sulejmanowa, wcześniej głównego projektanta śmigłowca Ka-32 opracowanego przez Biuro Projektowe Kamow. Wcześniej, w 2019 prezentował on opracowany z Biurem Projektowym Rotor ultralekki śmigłowiec z wirnikami współosiowymi R-34.

Prototyp śmigłowca ATM-121 / Zdjęcie: eProm-IP

Kabina ATM-121 z panoramicznym widokiem przeznaczona jest dla pilota i czterech pasażerów. Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi 1350 kg. Zasięg lotu to 650 km, a prędkość maksymalna 210 km/h. Pułap praktyczny sięga 3000 metrów. Maksymalna długotrwałość lotu to aż 5 godzin. ATM-121 może operować w temperaturach od -45 do +40oC.

ATM-121 jest napędzany silnikiem tłokowym AN3-250WK o mocy 250 KM. Zasilany jest naftą lotniczą.  Zapewnia to znaczną oszczędność paliwa w porównaniu z silnikami turbinowymi.

W tylnej części kabiny znajduje się duża przestrzeń ładunkowa o pojemności ponad 1,15 m³. Pozwala to na umieszczenie w niej sześciu walizek o standardowym rozmiarze lub innego ładunku o masie do 400 kg. Dostęp do przestrzeni ładunkowej zapewniają szerokie tylne drzwi.

ATM-121 ma wykonywać szeroki zakres zadań: od transportu pasażerów i ładunków, nadzoru, egzekwowania prawa, transportu korporacyjnego lub VIP po ratownictwo i inne zadania specjalne. Współosiowy układ wirników zapewnia prostotę i niezawodność sterowania oraz sprawia, że śmigłowiec dobrze nadaje się zarówno do wstępnego szkolenia pilotów, jak i do misji w trudnych warunkach, na przykład w terenach górskich. Optymalna prędkość obwodowa łopatek wirnika oraz specjalnie ukształtowane ich końcówek redukują wibracje i zmniejszają hałas.

 


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.