Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Davis-Monthan w wysokiej rozdzielczości

Lotnictwo wojskowe, 02 marca 2010

Wskutek kolejnych redukcji, do blisko 5 tysięcy zbliża się liczba samolotów, przechowywanych w pustynnej bazie USAF Davis-Monthan, zwanej The Boneyard. Na Google Maps można je zobaczyć w wyższej niż dotąd rozdzielczości.

Skład, który powstał po II wojnie światowej, w 1946, obsługuje 309th Aerospace and Regeneration Group (AMARG, do 2007 - AMARC, gdzie ostatnia litera oznaczała Center). Miejsce na skład, pustynne tereny koło Tucson, wybrano ze względu na sprzyjający długoletniemu przechowywaniu skomplikowanych konstrukcji, suchy klimat. Przechowywane samoloty są podzielone na cztery kategorie: takie, które już nie będą używane w przyszłości, używane jako źródła części zamiennych, przechowywane czasowo, zdolne jeszcze do latania, i przeznaczone do sprzedaży w całości lub na części. Niektóre z nich są przebudowywane na bezpilotowe cele, albo cywilne samoloty cargo, inne trafiają do szkół lotniczych lub muzeów jako eksponaty. Samoloty ze składu grają też często w filmach i reklamach.

To w Davis-Monthan składowano, a później niszczono wycofywane po zakończeniu Zimnej wojny bombowce B-52. Specjalna, 6-tonowa gilotyna zniszczyła wówczas 365 samolotów tego typu.

Dziś na składowisku o powierzchni całkowitej równej 11 km2 znajduje się m.in. ok. 700 myśliwców Phantom II, które pierwotnie kosztowały 27 mld USD. W Boneyard przechowywano opłacone przez Pakistan, ale nie dostarczone klientowi z powodu embarga myśliwce F-16, oferowane swego czasu m.in. Polsce. W 2006 dołączył do nich ostatni myśliwiec pokładowy F-14. W br. w Davis-Monthan pojawi się kolejnych 250 samolotów USAF (zobacz: USAF wycofują 250 samolotów).

Niszczenie B-52 odbywało się pod nadzorem rosyjskich satelitów obserwacyjnych. Teraz bazę i jej zawartość można zobaczyć na zdjęciach satelitarnych wyższej niż dotąd rozdzielczości, dzięki Google Maps.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.