Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Niskoemisyjne statki dla Airbusa

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 26 października 2023

Kierownictwo Airbusa postanowiło wyczarterować trzy nowoczesne, niskoemisyjne statki typu roll-on/roll-off, wspomagane napędem wiatrowym, do transportu podzespołów samolotów między zakładami produkcyjnymi w Europie i Stanach Zjednoczonych. Przedsiębiorstwo zleciło armatorowi, Louis Dreyfus Armateurs, budowę, nabycie i eksploatację nowych, rentownych jednostek, które zaczną wchodzić do służby od 2026 r.

Nowe statki pozwolą nie tylko ograniczyć emisję CO2, lecz także zwiększyć wydajność transportu / Ilustracja: Airbus

Oczekuje się, że nowa flota zmniejszy do 2030 średnią roczną emisję CO2 na trasach transatlantyckich z 68 000 do 33 000 ton. Odzwierciedla to zobowiązanie Airbusa do ograniczenia całkowitych emisji przemysłowych do końca dekady aż do 63% – w porównaniu z rokiem bazowym 2015 – zgodnie ze ścieżką dekarbonizacyjną określoną w tzw. Porozumieniu Paryskim.

Airbus będzie stopniowo wymieniał czarterowane statki, które wożą podzespoły samolotów przez Atlantyk między portem w Saint-Nazaire we Francji a zakładem końcowego montażu maszyn wąskokadłubowych w Mobile w Alabamie. Nowe statki będą napędzane kombinacją sześciu wirników Flettnera – dużych, obracających się cylindrów, które wytwarzają siłę nośną dzięki wiatrowi, pchając statek do przodu – oraz dwóch silników dwupaliwowych zasilanych olejem napędowym i e-metanolem. Ponadto oprogramowanie wyznaczające trasy rejsu zoptymalizuje podróż statków przez Atlantyk, maksymalizując efektywność napędu wiatrowego i unikając oporu powodowanego przez niekorzystne warunki oceaniczne.

Wymiana statków transportowych wspiera plany Airbusa, by do 2026 zwiększyć produkcję maszyn z rodziny A320 do 75 egzemplarzy miesięcznie. Każdy nowy statek transatlantycki będzie mógł przewieźć około siedemdziesięciu 40-stopowych kontenerów i sześć zestawów podzespołów do wąskokadłubowców – skrzydeł, kadłuba, pylonów silnikowych, poziomych i pionowych usterzeń ogonowych – w porównaniu do 3-4 zestawów przewożonych obecnie na statkach towarowych (200. A320 z Mobile , 2020-12-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.