Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Boeingi 737 MAX 9 uziemione

Wypadki, Transport lotniczy, Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, 07 stycznia 2024

5 stycznia 2023 późnym popołudniem z pasa 28L lotniska międzynarodowego w Portland w stanie Oregon w USA wystartował samolot pasażerski Boeing 737 MAX 9 (lot AS1282) linii Alaska (Alaska przejmują Hawaiian , 2023-12-05). Na jego pokładzie znajdowało się 171 pasażerów i 6 członków załogi. Mieli lecieć do Ontario w Kalifornii.

Kadłub Boeinga 737 MAX 9 – z otworem po zaślepce zastępującej drzwi ewakuacyjne – po awaryjnym lądowaniu na lotnisku w Portland / Zdjęcie: via X

W czasie wznoszenia, po około 25 minutach lotu, o 17:14 czasu lokalnego, na wysokości ok. 4,8 km na południe od Portland ze środkowej części kadłuba wypadła zastępcza struktura umieszczona w miejscu drzwi awaryjnych. Nastąpiła szybka dekompresja, co spowodowało aktywowanie masek tlenowych. W tej sytuacji załoga zdecydowała o awaryjnym zniżaniu i powrocie na lotnisko startu. Samolot szybko zszedł na bezpieczną – ze względu na temperaturę i ciśnienie – dla pasażerów wysokość ok. 3 km. Z tej wysokości rozpoczął podejście do lądowania. Po ok. 20 minutach od awarii bezpiecznie wylądował w Portland. Okazało się wówczas, że nikomu na pokładzie nic istotnego się nie stało.

Samolot, w którym doszło do awarii jest praktycznie nowy. Pierwszy lot odbył 15 października 2023, a pierwszy lot komercyjny dla Alaska Airlines wykonał 8 grudnia. Był więc użytkowany niecały miesiąc.

Miejsce po strukturze zastępującej drzwi ewakuacyjne w samolocie modelu 737 MAX 9 linii Alaska. Prawdopodobnie na fotelach znajdujących się bezpośrednio obok tego miejsca w feralnym locie nikt nie siedział / Zdjęcie: via X

W wersji używanej przez Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9 (lub 737-9) może pomieścić 178 pasażerów. To dlatego nie są w nim potrzebne dodatkowe drzwi ewakuacyjne, które zostały zastąpione – lżejszą od nich – zaślepką. Drzwi ewakuacyjne (i inne niezbędne systemy) w środkowej części kadłuba muszą być instalowane w samolotach 737 MAX 9 przewożących 190 lub większą liczbę pasażerów.

6 stycznia amerykańska FAA (Federal Aviation Administration) wydała zarządzenie Emergency AD (EAD), wymagające od operatorów samolotów Boeing 737 MAX 9 (Kolejne problemy z Boeingami 737 MAX, 2023-08-26) z zainstalowaną zamiast drzwi osłoną w środkowej części kadłuba przeprowadzenia kontroli przed kolejnymi lotami. Niezależnie od tego Alaska Airlines uziemiły 65 swoich 737 MAX 9. Teraz podlegają one przeglądom, z których każdy trwa 4-8 godzin. Łącznie – w różnych liniach – lata ponad 170 Boeingów 737 MAX 9 (w tym 80 w United Airlines).

Uszkodzony samolot to Boeing 737 MAX 9 zn. rej. N704AL, nr ser. 67501/8789. Do tej pory wykonał on tylko 151 lotów.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.