W zakładach Embraera w São José dos Campos w Brazylii 5 kwietnia 2024 oblatano pierwszy samolot komunikacji regionalnej E190 przebudowany na frachtowiec (E-Freighter).
Samolot należy do Regional One, spółki leasingowej ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Przed oblotem przeprowadzono próby hermetyzacji kadłuba na ziemi oraz załadunku i wyładunku towarów.
Rozpoczęty w 2022 projekt konwersji samolotów pasażerskich rodziny E-Jet na towarowe E190F i E195F obejmował globalną sieć ponad 40 dostawców. Zaangażowanych w niego jest ponad 600 pracowników, którzy poświęcili przedsięwzięciu ponad 0,5 mln rbh.
Maksymalna masa ładunku płatnego wynosi 13 500 kg dla E190F i 14 300 kg dla E195F. Jak prognozują brazylijscy analitycy, samoloty rodziny E-Freighter mają mieć trzykrotnie większy zasięg niż duże samoloty turbośmigłowe cargo i do 30% niższe koszty operacyjne niż wąskokadłubowe frachtowce z napędem odrzutowym. Do ich głównych zadań należeć ma obsługa rynku e-commerce (NAC kupuje towarowe Embraery, 2022-05-10).