Na lotnisku Warszawa-Babice otwarto najnowszą bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. To ostatnia z 21 lokalizacji, która została wybudowana i dostosowana do światowych standardów.
Uroczyste otwarcie placówki odbyło się 8 kwietnia 2024. Wzięli w nim udział: Marek Kos – podsekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia, Maciej Lasek – sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Piotr Samson – prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a także liczni przedstawicieli szpitali, służb i instytucji, z którymi współpracują załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Beata Strzałkowska, p.o. dyrektor LPR, wręczyła akty przekazania obiektów do eksploatacji kierownikowi Oddziału LPR w Warszawie – Izabeli Bartoszewskiej i kierownikowi Stacji Obsługi Technicznej Warszawa-Babice – Michałowi Krzaczyńskiemu.
Pozwolenie na budowę bazy HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Services – Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego) i budynków Stacji Obsługi Technicznej Warszawa-Babice LPR uzyskało w 2020. Inwestycja ruszyła w połowie 2021. Pomimo napotykanych po drodze licznych problemów, związanych z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2, wzrostu cen czy niewydolności przedsiębiorstw budowlanych, pod koniec 2023 uzyskano pozwolenie na użytkowanie obiektów.
Do tej pory załogi HEMS w Warszawie dyżurowały w pomieszczeniach biurowca z lat 1970. Śmigłowiec ratunkowy przechowywano w oddalonym, nieogrzewanym hangarze, gdzie do jego wyhangarowania niezbędny był traktor.
W ramach inwestycji wybudowano: bazę HEMS, w skład której wchodzi dwukondygnacyjny budynek operacyjno-biurowy z zapleczem hotelowym dla członków załóg oraz nowoczesny hangar z platformą jezdną dla śmigłowca, przestronny dwunawowy hangar Stacji Obsługi Technicznej z magazynem technicznym i przyległym trzykondygnacyjnym budynkiem biurowo-magazynowym, halę lakierni, w której możliwe będą prace związane z wymianą powłoki lakierniczej śmigłowców oraz strefę startu i lądowania śmigłowców (FATO), płytę przedhangarową, drogi, chodniki i parkingi. Pomieszczenia operacyjne i magazynowe w nowej bazie są rozplanowane tak, by ułatwić pracę załogi i umożliwić jak najszybsze odtworzenie gotowości do przyjęcia wezwania do kolejnej misji (Pracowity rok LPR, 2024-01-10).
Przedsięwzięcie Rozbudowa i przebudowa bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) oraz Stacji Obsługi Technicznej (SOT) Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wraz z budową strefy końcowego podejścia i startu śmigłowca – FATO zostało współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, projekt pn.: Wsparcie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – etap 3. Koszt całej inwestycji to ponad 60 mln zł.