Reklama
Reklama

Przed kilkoma dniami koncern KNDS na portalu X opublikował zdjęcia zmodernizowanego wzt DCLR (Dépanneur de char lecler rénové), który ma na celu zapewnienie skutecznych misji ewakuacji pojazdów opancerzonych z pola walki.

DCLR zdolny będzie do ewakuacji z pola walki większości pojazdów opancerzonych francuskich wojsk lądowych, w tym AMX-10RC, VBCI, AMX-30DT, AuF1, ale także nowych EBRC Jaguar i VBMR Griffon / Zdjęcie: KNDS

Rzecznik KNDS podkreślił rolę pojazdu we wzmacnianiu efektywności działań na polu walki. DCLR stanowi krok naprzód w technologii pojazdów ratowniczych, umożliwiający szybkie i bezpieczne ewakuowani pojazdów z pola walki nawet w najtrudniejszych warunkach – stwierdził.

DCLR jest przeznaczony do ewakuacji z pola walki francuskich czołgów podstawowych Leclerc zmodernizowanych do wersji XLR (Leclerc Rénové). Opracowany został na tym samym kadłubie co czołg podstawowy. Napędzany jest przez 8-cylindrowy silnik wysokoprężny Hyperbar V8X-1500 SACM o mocy 1500 KM z turbiną gazową Turbomeca TM-307B sprzężonym z automatyczną skrzynią biegów SESM ESM 500.

DCLR jest wyposażony w samoblokujący teleskopowy hak holowniczy, który umożliwia szybkie i bezpieczne mocowanie uszkodzonych pojazdów. Ten innowacyjny mechanizm na usprawniać proces ewakuacji, redukując czas potrzebny na wykonanie tych czynności i zwiększając sprawność operacyjną. Wyposażenie wozu uzupełnia zsmu z wkm kal. 12,7 mm, który ma służyć do samoobrony w czasie ewakuacji czołgów z pola walki i zapewniać osłonę w nieprzyjaznym środowisku.

DCLR zdolny będzie do ewakuacji z pola walki większości pojazdów opancerzonych francuskich wojsk lądowych, w tym AMX-10RC, VBCI, AMX-30DT, AuF1, ale także nowych EBRC Jaguar i VBMR Griffon.

Używane obecnie przez Francuzów wzt DCL eksploatowane są przez jednostki kawalerii pancernej francuskich wojsk lądowych. Są już jednak przestarzałe i niedostosowane do współczesnych konfliktów. W ramach programu SCORPION (Synergie du Contact Renforcée par la Polyvalence et l’infovalorisation) Francuzi zwiększą możliwości bojowe 18 DCL poprzez modernizację do wersji DCLR.

DCL ma 9,5 m długości, 3,50 m szerokości i nieco ponad 3 m wysokości. Wóz w gotowości operacyjnej waży ok. 56 tys. kg. Jednak po doprowadzeniu go do pełnej gotowości bojowej jego waga wzrasta o 4 tys. kg (Co z napędem Leclerca?, 2023-11-10, Nowe informacje nt. Leclerca XLR, 2023-07-07).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.