Zakończyły się testy fabryczne prototypu samolotu komunikacji regionalnej SJ-100, który jest wersją SSJ 100 bez komponentów importowanych z państw zachodnich. Został on zaprojektowany przez PAO Jakowlew należące do OAK. Teraz prototyp został przebazowany z Komsomolska nad Amurem na lotnisko LII im. M.M. Gromowa w Żukowskim pod Moskwą z międzylądowaniem w Nowosybirsku Tołmaczewo.
Łączna długość przelotu wyniosła 6 tys. km. Samolot leciał na wysokości 11 km z prędkością ponad 800 km/h. To typowe parametry dla samolotów tej klasy. Dowódcą załogi SJ-100 w przelocie był Leonid Czikunow.
Prototyp SJ-100 jest obecnie przygotowywany do prób certyfikacyjnych. Aby je przyspieszyć jest on wyposażony we francusko-rosyjskie silniki SaM146. Pozostałe kluczowe systemy samolotu, w tym awionika, podwozie, pomocniczy zespół napędowy, zintegrowany układ sterowania, a także układ zasilania, są już rosyjskie.
Gdy nowy rosyjski silnik PD-8 przejdzie zaplanowane dodatkowe testy (Testy silnika PD-8 z SJ-100, 2023-10-12), do lotów dołączą jeszcze dwa prototypy SJ-100. Planuje się, że łącznie prototypy w ramach prób certyfikacyjnych wykonają ponad 200 lotów testowych (600 rosyjskich samolotów pasażerskich do 2030, 2024-01-30).