Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Problemy techniczne okrętu Karel Doorman

Marynarka wojenna, Logistyka, 13 maja 2024

Królewska Marynarka Wojenna Holandii poinformowała przed kilkoma dniami, że z powodu bliżej niesprecyzowanych problemów technicznych nie będzie możliwe dołączenie holenderskiego okrętu logistycznego HNLMS Karel Doorman (A833) do innych jednostek biorących udział w misji EUNAVFOR Aspides na Morzu Czerwonym.

Niedawna usterka miała dotknąć artyleryjski system obrony bezpośredniej Goalkeeper / Zdjęcie: Ministerie van Defensie

Karel Doorman opuścił bazę macierzystą 21 kwietnia br. i powinien był przejść Kanał Sueski 4 maja, czego jednak nie zrobił. Cztery dni później holenderska minister obrony Kajsa Ollongren poinformowała posłów, że napotkano problemy techniczne z jednym z systemów uzbrojenia. Dopiero po naprawie usterki i przeprowadzeniu niezbędnych testów jednostka będzie mogła dotrzeć na obszar działań.

Nie wiadomo dokładnie, z którym z systemów uzbrojenia wystąpiły problemy. Karela Doormana uzbrojono w 8 karabinów maszynowych FN MAG kal. 7,62 mm, 4 moduły uzbrojenia Hitrole NT z wkm kal. 12,7 mm, dwa systemy Marlin WS z armatą automatyczną kal. 30 mm. Całość uzupełniają 2 artyleryjskie zestawy obrony bezpośredniej Goalkeeper. Każdy z nich jest uzbrojony w wielolufową armatę kal. 30 mm o szybkostrzelności 4000 strz./min., która ma być zdolna do zniszczenia w krótkim czasie do 8 pocisków rakietowych. Według dziennika De Telegraaf defekt dotyczy prawdopodobnie systemu Goalkeeper, a konkretnie nieprawidłowo działających radarów kierowania ogniem.

Plany Holendrów były ambitne, gdyż jeszcze 24 kwietnia 2024 poinformowano, że okręt miał rozpocząć działania na Morzu Czerwonym w maju i pozostać na tych obszarach aż do końca sierpnia. Nie wiadomo czy problemy spowodują tylko przesunięcie czasowe czy skrócenie misji holenderskiej jednostki.

Z udziałem tego okrętyu wiązano spore nadzieje na zasadnicze wzmocnienie zgrupowania sojuszniczego w tym regionie. HNLMS Karel Doorman jest wyspecjalizowany w operacjach desantowych i wsparciu logistycznym. Może dostarczać paliwo dla innych okrętów. Może także brać udział w operacjach humanitarnych czy ratowniczych. Na pokładzie Karela Doormana znajduje się również szpital, który pozwala na udzielenie podczas operacji ratowniczych pomocy ciężko poszkodowanym (Lionfish Top dla holenderskich okrętów, 2022-03-22, Holandia sprzedaje ostatnie fregaty M, 2019-02-13).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.