Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

AAS-72X jeszcze w 2010

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 16 kwietnia 2010

EADS North America, wraz z American Eurocopter i Lockheed Martinem stworzą demonstrator śmigłowca rozpoznawczego, opartego o UH-72A Lakota.

Amerykańskie wojska lądowe od kilkunastu lat nie mogą znaleźć następcy dla wysłużonych OH-58 Kiowa. Najpierw zarzucono program wysublimowanego technicznie RAH-66 Comanche, później - z powodu przekroczenia kosztów - ARH-70A. EADS liczy, że przedstawiony AAS-72X w końcu zostanie przyjęty do służby / Rysunek: EADS

UH-72A to wersja Eurocoptera EC-145. Śmigłowiec został wybrany przez US Army jako maszyna łącznikowa i transportowa. Amerykanie zamówią łącznie 332 egz. tych śmigłowców, o szacowanej wartości 2 mld USD. Od 2007 zakłady American Eurocopter dostarczyły ponad 100 egz. (zobacz: Pierwszy UH-72A Lakota z Columbus dostarczony).

Jednocześnie amerykańskie wojska lądowe zamierzają rozpisać przetarg na uzbrojone śmigłowce rozpoznawcze, które mogłyby zastąpić flotę wiekowych i wykruszających się OH-58D. Poprzednie przetargi zakończyły się fiaskiem. Przewidziany do działania nad ugrupowaniem wojsk sowieckich, trudny do wykrycia przez radary RAH-66 Comanche - wspólny projekt Boeinga i Sikorsy`ego - okazał się zbyt wyrafinowany technicznie dla działań antypartyzanckich, niedopracowany i bardzo drogi. Na początku 2004 program zarzucono.

Kolejny śmigłowiec miał bazować na maszynie dostępnej na rynku. Pentagon wybrał ofertę Bella, który zaproponował uzbrojenie śmigłowca modelu 407. ARH-70A zanotował jednak ogromne opóźnienia i znaczne przekroczenie kosztów. Wojsko zerwało kontrakt z producentem półtora roku temu (zobacz: ARH-70A skasowany). Zapowiedziało jednak rozpisanie kolejnego przetargu w przyszłości.

4 maja amerykański oddział EADS i Lockheed Martin podpisały porozumienie o współpracy przy przystosowaniu do zadań rozpoznawczych UH-72A. Określono nawet wstępnie nazwę programu - Armed Scout 645.

Wczoraj grupa ta ujawniła, że zdecydowano o rozpoczęciu montażu trzech demonstratorów, określonych mianem AAS-72X. W prace zaangażowane zostaną europejskie zakłady Eurocoptera, oraz amerykańska filia w Columbus, gdzie maszyny zostaną zmontowane. Lockheed Martina udostępni laboratoria w Orlando, dla przeprowadzenia badań systemów rozpoznawczych.

Pierwszy z demonstratorów ma być gotowy przed końcem bieżącego roku.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.