Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

FIA 2024: Nowy model koncepcyjny GCAP

Nowe technologie, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Imprezy branżowe, 22 lipca 2024

Państwa zaangażowane w realizację programu samolotu bojowego nowej generacji Global Combat Air Programme (GCAP) ujawniły podczas Farnborough International Airshow jego nowy model koncepcyjny. Obejmuje on zauważalne modyfikacje względem wcześniej prezentowanego modelu.

Samolot będący efektem programu GCAP ma wejść do służby w 2035 / Zdjęcie: Dawid Kozdra

Program GCAP, który w W. Brytanii będzie nosił nazwę Tempest, jest przedsięwzięciem, w którym partnerstwo nawiązały trzy państwa: Wielka Brytania, Włochy i Japonia. W inicjatywę zaangażowane są kluczowe przedsiębiorstwa z tych państw, co pozwala dzielić się różnymi doświadczeniami i kompetencjami.

Wiodący udział w programie mają BAE Systems, Leonardo i Mitsubishi Heavy Industries. Natomiast głównymi integratorami podsystemów na potrzeby GCAP jest: Avio Aero (Włochy), ELT Group (Włochy), IHI (Japonia), Leonardo (Włochy i W. Brytania), MBDA (Włochy i W. Brytania), Mitsubishi Electric (Japonia) i Rolls-Royce (W. Brytania). W pracach powszechnie używane są technologie modelowania komputerowego i wirtualnej rzeczywistości, ulatwiające projektowanie podczas fazy koncepcyjnej.

Model prezentowany na targach stanowi ewolucję względem wcześniejszego. Przede wszystkim ma większą rozpiętość skrzydeł, co ma się przełożyć na polepszenie aerodynamiki przyszłego samolotu.

Uczestnicy zakładają, że maszyny opracowane w ramach GCAP będą mogły wejść do służby w 2035. Deklarują też, że będzie to jeden z najbardziej zaawansowanych samolotów na świecie. Wyróżnikami GCAP ma być uzbrojenie inteligentne, interaktywne wyposażenie awioniczne, zintegrowane sensory i efektywny radar, zapewniający 10000-krotnie więcej danych od obecnie używanych systemów (Powołanie GIGO, 2023-12-16).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2025 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.