30 sierpnia 2024 w Malborku odbyły się centralne uroczystości obchodów Święta Lotnictwa Polskiego. Ich gospodarzem była 22. Baza Lotnictwa Taktycznego. Uroczystości połączono z 15-leciem 1. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego oraz 35-leciem eksploatacji samolotów MiG-29 w polskich wojskach lotniczych.
W czasie uroczystości wręczono najważniejsze wyróżnienia dla ludzi związanych z polskim lotnictwem – Błękitne Skrzydła za rok 2023 (BŁĘKITNE SKRZYDŁA 2023 PRZYZNANE, 2023-12-01). Specjalne plakiety wręczał przewodniczący Kapituły – redaktor naczelny Skrzydlatej Polski Bartosz Głowacki, i zastępca Inspektora Sił Powietrznych w Dowództwie Generalnym Rodzajów Sił Zbrojnych gen. bryg. pil. Wojciech Pikuła. Wyróżnienia odebrało 10 laureatów indywidualnych (lub ich przedstawiciele) i 3 zespołowych. Wielu z nich do Malborka dotarło na pokładzie samolotu udostępnionego przez Siły Powietrzne.
Przypomnijmy, że Błękitne Skrzydła zaczęto przyznawać w 1964. Kapituła zatwierdza lub odrzuca wnioski o nadanie wyróżnienia, zgłaszane przez osoby prywatne, związki, stowarzyszenia, organizacje, instytucje, przedsiębiorstwa, media itp. – z kraju i z zagranicy. Kapituła może też zaproponować własnych kandydatów. Wyróżnienia są przyznawane za najwybitniejsze osiągnięcia w lotnictwie polskim w ciągu ostatniego roku, a także całokształt wybitnej działalności na rzecz lotnictwa polskiego, zarówno w kraju, jak i za granicą.
Błękitne Skrzydła 2023 otrzymali:
Piotr Butowski. Dziennikarz. Światowej klasy specjalista w dziedzinie lotnictwa wojskowego i cywilnego b. ZSRR i krajów powstałych po jego rozpadzie. Autor licznych książek i artykułów w prasie polskiej i zagranicznej, opisujących statki powietrzne i uzbrojenie radzieckie i rosyjskie.
Jerzy Filipiuk. Redaktor. Pracował w Dzienniku Polskim i Gazecie Krakowskiej, gdzie przez 40 lat relacjonował imprezy sportu samolotowego w kraju i za granicą. Dzięki niemu sport samolotowy i Aeroklub Krakowski gościli na pierwszych stronach gazet.
Mgr inż. Wojciech Jerzy Frączek. Absolwent Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, kierunku Lotnictwo (1985). Konstruktor, specjalista w zakresie konstrukcji i technologii lotniczych, w szczególności dotyczących zastosowania hybrydowych kompozytów polimerowych. Współtworzył szybowce ULS PW, PW-2 Gapa, PW-3 Bakcyl, PW-5 Smyk, PW-6U, AOS-71 i motoszybowiec doświadczalny AOS-H2.
Mgr inż. Jan Gawęcki. Absolwent Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej (1966), szybowcowy i samolotowy pilot doświadczalny, pilot komunikacyjny i kapitan w PLL LOT, instruktor lotniczy, ekspert w dziedzinie badania wypadków lotniczych.
Mjr pil. Arkadiusz Grzyb. Zastępca dowódcy 13. eskadry lotniczej 8. Bazy Lotnictwa Transportowego. Zrealizował ewakuację medyczną drogą powietrzną obywateli polskich uprzednio przetransportowanych do Istres we Francji z prowincji Wuhan w Chinach. Brał udział w ewakuacji ludności z Kabulu po przejęciu władzy w Afganistanie przez Talibów.
Mgr Robert Naumiuk. Pomysłodawca i jeden z założycieli oraz pierwszy prezes Fundacji Smyki na Start. Fundacja od ponad 10 lat zajmuje się propagowaniem wśród dzieci i młodzieży idei modelarstwa, w szczególności szybowcowego, koncentrując się na polskiej konstrukcji szybowca PW-5 Smyk.
Kpt. Michał Piestrak. Dowódca Klucza Eksploatacji Samolotów C295M w Grupie Obsługi Technicznej statków powietrznych. Jest inżynierem pokładowym C295M (nalot 3175 h) z uprawnieniami instruktora, w tym instruktora zrzutów towarowych i personelu.
Instr. piI. mgr inż. Małgorzata Rutkowska. Pilot szybowcowy, samolotowy (licencja zawodowa i uprawnienia instruktora z uprawnieniem do szkolenia instruktorów) i śmigłowcowy (LPR), egzaminator państwowy. Promuje zasady bezpiecznego latania w środowisku lotniczym. Jest autorem materiałów szkoleniowych i artykułów o bezpieczeństwie w lotnictwie.
Marian Wieczorek. Pilot szybowcowy (posiadacz złotej odznaki z trzema diamentami) i samolotowy (wielokrotny medalista w lataniu precyzyjnym i rajdowym). Pilot liniowy samolotów Ił-62 i Boeing 767 (kapitan, a następnie instruktor i egzaminator). Sędzia międzynarodowy, kierownik reprezentacji Polski na mistrzostwa świata i Europy. Wylatał ogółem ponad 24 000 h (w tym ok. 900 h na szybowcach).
Gen.bryg. Sławomir Żakowski. Odpowiadał za wdrażanie w Wojskach Lotniczych i Obrony Powietrznej nowych typów samolotów transportowych: M28 i C295M. Był pierwszym pilotem Sił Powietrznych, który wykonywał misje bojowe w Iraku i Afganistanu, wspierając PKW. Zajmował wysokie stanowiska w strukturach dowodzenia Sił Powietrznych i NATO.