Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Rafale dla ZEA w 2010?

Lotnictwo wojskowe, 05 maja 2010

Według francuskich mediów, powołujących się na nieoficjalne źródła, Francja i Zjednoczone Emiraty Arabskie sfinalizują rozmowy w sprawie zakupu myśliwców Rafale do końca bieżącego roku.

Do tej pory jedynym odbiorcą Rafale są wojska lotnicze i lotnictwo marynarki wojennej Francji. Paryż zamówił 180 samolotów, z których dostarczono ponad 70. Trzy samoloty zostały stracone w wyniku wypadków / Zdjęcie: Dassault Aviation

Pierwsze informacje o możliwości sprzedaży nawet 60 samolotów dla ZEA pochodzą z ubiegłego roku. Negocjacje miały być zakończone jeszcze w 2009 (zobacz: Rafale dla ZEA). Tak się jednak nie stało.

Według jednej z osób zaangażowanych w rozmowy, są one finalizowane i podpisanie kontraktu spodziewane jest przed końcem 2010. Jeżeli porozumienie zostanie osiągnięte, pierwsze dostawy mogłyby nastąpić w 2014, a wejście do służby - rok później.

Potwierdzono również informacje o wymaganiach przyszłych użytkowników: zwiększenia ciągu silników z 75,6 do ponad 90 kN (silniki Snemca M88-Eco), zamontowaniu radaru pokładowego ze skanowaniem fazowym, nowszych systemów optoelektronicznych oraz zintegrowaniu opracowywanych pocisków, w tym dalekiego zasięgu Meteor.

Wpisuje się to politykę ZEA, której wojska lotnicze zamawiają nowe wersje samolotów, płacąc często duże kwoty za spełnienie swoich oczekiwań. Dla przykładu: stworzenie przez Lockheed Martina wersji F-16C/D Block 60 pochłonęło ok. 3 mld USD.

Dla Francji może to oznaczać przyspieszenie prac nad nową wersją Rafale (F4), która trafi również do własnych wojsk lotniczych, może być także oferowana innym, potencjalnym odbiorcom.

Jednocześnie anonimowy rozmówca wskazał, że odkupienie przez Francję wykorzystywanych od zaledwie 11 lat Mirage 2000-9, co wskazywano pierwotnie jako warunek zakupu Rafale, jest obecnie rozpatrywana jedynie jako jedna z hipotez. Paryż liczy jednak, że uda się sprzedać te samoloty (zresztą również bogato doposażone na zlecenie ZEA), do państw, które wykorzystują starsze wersje tych maszyn.

Niestety, nie jest to długa lista. Obejmuje ona - poza samą Francją - Indie, Grecję, Tajwan, Egipt, Peru i Brazylię. Jeszcze starsze myśliwce rodziny Mirage F1 i Mirage III używa Hiszpania, Egipt, Jordania, Maroko, Iran, Gabon, Pakistan, Argentyna, Ekwador i Kolumbia. Większość z tych krajów nie może być jednak brana pod uwagę jako potencjalni odbiorcy Mirage 2000-9.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.