Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Amerykańskie bwp o masie 70 ton?

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 21 maja 2010

Po kilkunastu latach rozwijania wizji lekkich pojazdów bojowych - następców czołgów i klasycznych bwp - przedstawiciele US Army drastycznie zmieniają nastawienie do nowych platform lądowych.

Niemiecki bwp Puma, najcięższy obecnie, seryjnie produkowany pojazd tego typu na świecie. Przyszłe wozy US Army, których pierwsze dostawy mają nastąpić w 2018, mają być jeszcze bardziej masywne i większe / Zdjęcie: KMW

Gen. Peter Chiarelli, zastępca szefa sztabu US Army ujawnił, że w ramach programu Ground Combat Vehicle (GCV), wojska lądowe zamierzają pozyskać dobrze opancerzony bojowy wóz piechoty o masie 50-70 t.

GCV to kontynuator części programu FCS, w ramach którego zamierzano stworzyć rodzinę nowych bezzałogowych i załogowych wozów bojowych, następców transporterów M113, bwp Bradley i czołgów Abrams. Zgodnie z trendami po zakończeniu Zimnej Wojny, zdecydowano się na lekko opancerzone pojazdy, wpięte w sieciocentryczne pole walki i chronione aktywnymi systemami samoobrony. Podstawowym założeniem była bowiem możliwość transportu na pokładzie samolotów C-130, a więc ograniczenie masy do 19 t.

W obliczu doświadczeń z Iraku i Afganistanu oraz problemów technicznych, program zarzucono (zobacz np.: Więcej o amerykańskich cięciach).

Prace w ramach GCV rozpoczęto kilka miesięcy temu, bez jasno sprecyzowanych założeń (zobacz: Amerykańskie wozy bojowe przyszłości). Wiadomo było jedynie, że masa pojazdów nie będzie już podstawowym ograniczeniem.

Ostatnia wypowiedź gen. Chiarelli jest jednak ogromnym zaskoczeniem. Stwierdził on bowiem, że US Army poszukuje pojazdów o masie do 70 t, a więc równej czołgom podstawowym.

Dodał on jednak, że wartość ta dotyczy pojazdów z dodatkowym pancerzem. W wersji podstawowej ich masa ma wynosić ok. 50 t.

Biorąc pod uwagę, że Pentagon poszukuje w pierwszym rzędzie następców ponad 6 tys. lekkich transporterów rodziny M113, oznacza to stworzenie najsilniej opancerzonych bwp na świecie (nie licząc czołgów podstawowych, przystosowanych do roli transportera piechoty, co praktykował m.in. Izrael).

Dla porównania: najcięższy obecnie seryjny bwp, niemiecka Puma, w wariancie standardowym ma masę 31,5 t, a po dopancerzeniu - 43 t.

Powodem tak dużej masy amerykańskich pojazdów jest wymóg przewożenia 12 żołnierzy i zapewnienia nie mniejszego poziomu ochrony, w tym przeciwminowej, co ciężkie odmiany samochodów patrolowych klasy MRAP.

Pojazdy tego typu mają masę ok. 30 t. To - według gen. Chiarelliego - minimum przy obecnych możliwościach techniki. Dodatkowa masa zostanie pochłonięta np. przez uzbrojenie i większe systemy napędu oraz trakcji.

Dzisiaj na te wymogi odpowie przemysł. 21 maja mija termin składania wstępnych odpowiedzi na zapytanie Pentagonu, dotyczące GCV.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2019 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.