Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Amerykańskie wozy bojowe przyszłości

Wojska lądowe, Przemysł zbrojeniowy, 01 marca 2010

26 kwietnia zakończy się zbieranie odpowiedzi na wstępne zapytanie ofertowe, dotyczące nowego wozu bojowego US Army. Może się jednak okazać, że przetarg nie zakończy się podpisaniem umowy.

</span>Jeden z wozów (bwp) rozwijany w ramach Future Combat Systems. Prace nad pojazdami pancernymi FCS został jednak zarzucony w ubiegłym roku, na fali cięć budżetowych. Obecne przedsięwzięcie ma na celu zbadanie możliwości stworzenia nowych wozów tego typu, których konstruktorzy muszą jednak uwzględniać doświadczenia irackie i afgańskie / Rysunek: US Army

Amerykańskie wojska lądowe, po fiasku podstawowej części programu FCS, znalazły się w trudnym położeniu. Doświadczenia z Iraku i Afganistanu dowiodły, że lekkie pojazdy, zdolne do przerzutu drogą lotniczą, nie są w stanie skutecznie obronić się np. przed minami czy IED, nawet przy systemach obrony aktywnej. Co więcej, konieczność sprostania rosnącym wymaganiom pola walki, przy lekkich i stosunkowo niewielkich konstrukcjach, piętrzyła problemy techniczne i koszty.

Zamiast futurystycznych wizji, przedstawiciele US Army wrócili do bardziej tradycyjnych rozwiązań, modernizując czołgi Abrams, bwp Bradley i transportery Stryker.

Sprawa dostaw nowych pojazdów pozostaje jednak otwarta. Obecnie trwają prace analityczne, dotyczące kilku możliwych rozwiązań, z których jednym jest dalsza, głęboka modernizacja obecnie wykorzystywanych wozów bojowych. Drugą jest stworzenie nowych konstrukcji. Tyle, że na razie nikt nie ma wizji, jak mają one wyglądać.

Z tego powodu US Army wysłało 25 lutego wstępne zapytania ofertowe do kluczowych, amerykańskich producentów sprzętu pancernego. Przedsiębiorstwa mają 2 miesiące na odpowiedź, która przedstawi ich wstępne propozycje w tej sprawie. Wojskowi liczą, że napłyną przynajmniej 3 poważne propozycje. Zamierzają później podpisać z podmiotami przemysłowymi umowy na 27-miesieczny okres badawczo-rozwojowy, po którym możliwe byłoby przejście do właściwej procedury przetargowej.

Znamiennym jest, że wojsko nie postawiło żadnych, szczególnych wymagań technicznych. Wiadomo jedynie, że nowe pojazdy muszą mieć lepsze charakterystyki taktyczno-techniczne, niż obecnie wykorzystywane pojazdy. Jeden z oficerów scharakteryzowało to w następujący sposób, że nowa konstrukcja powinna mieć większą odporność na wybuchy IED niż samochody MRAP, zapewnić lepszą ochronę balistyczną niż Strykery, lepszą mobilność niż Abramsy oraz większą siłę ognia, jak w przypadku Bradley`ów.

Dowództwo US Army i kierownictwo Pentagonu dopiero w bliskiej przyszłości podejmie kierunkową decyzję, w sprawie przyszłości sprzętu pancernego. Głównymi czynnikami branymi pod uwagę, będą nie zakończone jeszcze analizy, dotyczące podatności modernizacyjnej podstawowych, wykorzystywanych obecnie wozów oraz odpowiedzi na zapytania ofertowe, dotyczące nowych konstrukcji.


Drukuj Góra