Rosyjska OAK (Zjednoczona Korporacja Lotnicza, część Rostiechu) poinformowała, że w różnych stadiach produkcji znajduje się około 40 samolotów pasażerskich MS-21 i SJ-100. W zakładach Jakowlewa w Komsomolsku nad Amurem montuje się ponad 20 samolotów SJ-100. Podobna liczba MC-21 powstaje w Zakładach Lotniczych w Irkucku.
Na razie w produkcji pozostają głównie same płatowce. Większość ich wyposażenia będzie montowana dopiero po zakończeniu certyfikacji samolotów z rosyjskimi komponentami. Obecnie trwają testy naziemne i w locie obu konstrukcji.
Według OAK, testy i certyfikacja przebiegają zgodnie z harmonogramem. Prototyp SJ-100, w wersji jeszcze z francusko-rosyjskimi silnikami SaM-146 wykonał już około 30% zaplanowanej liczby lotów. - Systemy działają stabilnie, loty są realizowane niemal codziennie, czasami dwa razy dziennie – poinformowała OAK. Na początku 2025 roku korporacja spodziewa się otrzymać docelowe silniki PD-8, po czym dwa kolejne prototypy samolotu zostaną przekazane na stację prób w celu przeprowadzenia testów naziemnych i przygotowania do lotów testowych.
Dwa prototypy samolotu MC-21 są przygotowywane do testów certyfikacyjnych w Zakładach Lotniczych w Irkucku. Pierwszy z nich, jeszcze częściowo z podzespołami importowanymi, jest w stanie gotowości do pierwszego lotu. - Całkowicie rosyjski model powinien rozpocząć testy wiosną 2025 – stwierdza OAK.
Rostiech zaznaczył, że w ramach prac nad samolotami pasażerskimi zastępowanych jest około 80 systemów importowanych. - Każdy z nich ma swój własny cykl produkcji i certyfikacji – przypomina OAK. Dzisiaj głównym i najbardziej czasochłonnym i pracochłonnym zadaniem jest przeprowadzenie pełnego cyklu testów w różnych trybach lotu, przy różnych konfiguracjach warunków zewnętrznych i awarii.
Rosja została zmuszona do zastąpienia komponentów importowanych z państw zachodnich po wprowadzeniu sankcji przez USA i państwa od nich zależne. W praktyce oznacza to znaczną redukcję produkcji samolotów pasażerskich. Powrót do normalnego poziomu wytwarzania potrwa zapewne jeszcze kilka lat (Wzrosły rosyjskie przewozy lotnicze, 2025-01-01).