Prezes Rheinmetall AG Armin Papperger w wywiadzie dla Frankfurter Allgemaine Zeitung poinformował o dostarczeniu pierwszego bwp Lynx KF41 dla Sił Zbrojnych Ukrainy. Dostawa miała odbyć się jeszcze pod koniec 2024. Tym samym nasz wschodni sąsiad stał się faktycznie drugim – po Węgrzech – użytkownikiem tych wozów bojowych. Z jednej strony jest to symboliczna dostawa wozu powstałego w fabryce w Unterlüß, ale z drugiej może być przepustką do dużego kontraktu Rheinmetalla z rządem w Kijowie.
Warto zauważyć, że do końca 2024 przekazanych Siłom Zbrojnym Ukrainy miało być kilka pojazdów. Tego założenia nie udało się dotrzymać. Jeden dostarczony wóz posłuży ukraińskim żołnierzom do przeprowadzenia testów i zaznajomienia się z nim. Według bieżącego harmonogramu do końca 2025 Ukraina miałaby otrzymać 10 wozów, a w 2026 – dwa razy więcej. Jeśli wszystko potoczy się zgodnie z założeniami, bwp niemieckiej proweniencji najszybciej zadebiutuje bojowo na ukraińskim polu walki.
Rheinmetall chciałby wespół z ukraińskim przemysłem obronnym zapewnić co najmniej montaż z gotowych komponentów (a być może całą produkcję Lynxów i czołgów podstawowych KF51 Panther) na Ukrainie. Temu celowi ma służyć zakład powstający w zachodniej części Ukrainy. W czerwcu 2024 niemiecki gigant zbrojeniowy ogłosił w Berlinie, podczas Ukraine Recovery Conference, zamiar podpisania umowy na dostawę kilkuset bojowych wozów piechoty Lynx dla ukraińskich sił zbrojnych (Niemiecka wytwórnia czołgów na Ukrainie?, 2023-03-04).
Umowa ramowa, której jeszcze nie sfinalizowano, powinna obejmować, oprócz samego sprzętu, usługi szkoleniowe, naprawcze i obsługę techniczną dla produkowanych pojazdów. Jednak kluczową kwestią w potencjalnym kontrakcie jest finansowanie zamówienia, które może być warte setki milionów, jeśli nie miliardy euro. Nie wiadomo skąd Kijów miałby brać na to pieniądze.
Siły Zbrojne Ukrainy prawdopodobnie stały się drugim użytkownikiem bwp Lynx, gdyż pierwsze zamówienie złożyły Węgierskie Siły Obronne (Magyar Honvédség). Węgry zamówiły 218 Lynxów w 2020 za ponad 2 mld EUR. 46 pojazdów powstanie w Niemczech, reszta zaś – lokalnie. Warto przypomnieć, że kilka dni temu pojawiła się informacjo o rozpoczęciu testów pojazdu tego typu przez włoskie wojska lądowe (Testy Lynxa we Włoszech, 2025-01-03, Budowa fabryki amunicji w Várpalota zgodnie z planem, 2024-02-01).